NULL Skriv ut sidan - Abeluna (Apollonia) Mårtensdotter

Anbytarforum

Titel: Abeluna (Apollonia) Mårtensdotter
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2001-07-01, 09:28
Per-Åke, tack själv för snabbt svar. Jag ser fram emot att ta del av materialet. När jag fått ordning på det hela kommer jag att publicera mina egna resultat i en eller annan form. Gällande de frågetecken jag själv haft kring detta så har de väl kanske inte så mycket rört Johan Siggesson till Svartingstorp. Kopplingen mellan honom och Sten Bengtsson fick jag s a s gratis i Almqvists postumt utgivna (1976) smålandsdel av Frälsegodsen i Sverige..., del 4:3 sid 1562f. Det som verkligen ter sig svårt att nysta upp är den andra oklara linjen, d v s frågan vem Ebba Andersdotter från Gällsta var. Även de resultaten kommer jag att publicera, i den mån det blir några resultat. Jag bifogar ett par avsnitt av ett längre e-brev (från mig till Urban Sikeborg 2001-03-24) med diverse funderingar. Du får gärna kommentera dem när du får tid och om du finner anledning till det.
 
...
 
Uppgiften om Bro gård och Ebbas födelsesocken Gällstad (i Västergötland) ... tror inte att den förts längre tillbaka i tiden än till en avhandling från 1791 som heter Specimen academicum antiquitates Eskilstunenses sistens (respondent C.Strandberg) och primärkällan var väl i så fall ett gravmonument eller något i den stilen (har inte hunnit kolla detta närmare).
 
...
 
Det som verkar någorlunda säkert är Collmars rätt väl belagda uppgifter i det nyare herdaminnet om Sigge Kristoffersons södermanländska vistelse på 1580-talet som måste ha börjat tämligen snart efter hans prästvigning 14/3 1583 (sannolikt i Växjö, där han 1584 tjänstgjorde som kaplan). När Sigge i maj 1587 omnämns som kaplan i Jäders socken (Södm), sägs det att han strax efter sin prästvigning kommit till Biby i Gillberga sn (Södm) som hovpredikant. Det intressanta för hypotesen om Bro gård är att Collmar med hänvisningar till bl a domkapitlets arkiv kan belägga att Sigge anmälde sig som frivillig till tjänsten som extraordinarie kaplan i Taxinge socken, efter flera påstötningar av hertig Karl (den senaste 18/9 1588) om att domkapitlet måste tillsätta någon som biträdde kyrkoherden i Taxinge eftersom pesten härjade där och behovet av kyrkliga tjänster av det mer dystra slaget följaktligen var stort.
 
Enligt Collmar tjänstgjorde Sigge tre månader i Taxinge, varefter han utnämndes till kyrkoherde i Stenkvista (Södm) efter att tjänsten blivit vakant då kyrkoherden avlidit omkring 10/11 (Collmar s 251, 406, 549 ff). Taxinge ligger geografiskt mitt emot Brogård i Bro socken på andra sidan Mälaren, några få mil som kunde avverkas raskt med häst och släde när isen lagt sig.
 
Det mesta talar för att Sigge befann sig i Taxinge i december 1588 då äktenskapet skall ha ingåtts och då är Brogård i Bro sn inte så långsökt som rätt plats. Bruden däremot kanske tvingades avverka betydligt fler mil än så för att komma till bröllopet och verkar för övrigt ganska snart ha rest hem igen (kanske rädsla för pesten?) eftersom även parets första barn i litteraturen uppges vara född i Gällstad i Västergötland 1589! Sigge skall då enligt Collmar ha varit nådeårspredikant i Stenkvista (han tillträdde som ordinarie kh 1/5 1590), något som kan ifrågasättas då Collmars underlag känns lite tunt på den punkten, men ingen idé att ta upp sådana detaljer nu. Jag återkommer när jag har mer på fötterna...
 
Jag får väl avsluta med att upprepa den sista meningen i citatet ovan.
 
mvh
Kaj Janzon