NULL Skriv ut sidan - Österlin

Anbytarforum

Titel: Österlin
Skrivet av: Karin Dahlstrøm Hansen skrivet 2008-04-22, 00:22
Österlin-slekter i Skåne/Ingrid Österlin.
 
Jeg har med interesse fulgt med på diskusjonene om Österlin-slektene og håper noen kan hjelpe meg med min farfars mormor Ingrid Österlins bakgrunn/slekt.
 
Ingrid Österlin var født i 1803 - ukjent sted og dato.  Hun var gift med betjänten Anders Andersson i V. Wemmenhög.
 
I 1834, Dec. 7,8, fødtes deres eneste datter Maria Christina i V. Wemmenhög:
Betjänten Anders Anderssons och hans hustru Ingrid Österlins dotter Maria Christina.  Tests Hushållerskan på Jordberga Betty Ljunggren, Inspector Gustaf Broms och Kusken Mårten Larsson,
kammarjungfrun? Annette Dahlqvist och städerskan? Ingrid Ifvarsson.  Modern 31 år gammal.
 
Ingrid dør allerede 1836 og i bouppteckningen 16.  sept. 1836 fremgår det at: ....i tillegg til änklingen Anders Andersson efterlater hun seg deres felles datter Maria Christina 1 1/2 år gammel samt hennes sønn fra tidligere Olaus 9 år gammel.
Videre står det: .....och å de omyndigas wegnar waro deras morbröder Swen Österlin och Betjänten Rasmus Österlin, och som werderingsman waro ....mannen Truls Swensson i Tullstorp och Jöns Jönsson i Kjellstorp.
 
Om noen kjenner til Ingrids eksistens eller fra hvilken Österlin-gren hun stammer ville jeg være takknemlig for hjelp.  Den eneste ledetråd jeg har her er navn på Maria Christinas halvsøsken.  Anders Andersson gifter seg igjen og via Anbytarforum har jeg tidligere fått opplyst:
 
Hfl. V. Wemmenhög no. 19:
Betjänten och kammartjänaren Anders Andersson född 1803-10-04 Önnarp (er visstnok feil)
Hustru (1) Ingrid Österlin född 1803, död 1836-08-13 W. Wemmenhög
Hustru (2) Ingrid Ifvarsdotter född 1811-03-11 Womb
Barn:
Maria Christina född 1834-12-07 W. Wemmenhög
og fra 2. ekteskap:
Ingri Sophia född 1837-05-08 Womb
Charlotta Gustava född 1839-07-04 W. Wemmenhög.
 
Jeg ser at navnene Charlotta og Gustava og også Ingrid har vært brukt i Österlin-gren III tidligere.  Om det dreier seg om gren III, passer jo fødselsårene for Anders (1805) og Rasmus (1808) bra med Ingrid 1803.  Det nevnes imidlertid ingen Ingrid  født 1803, men derimot en Ingar f. 1803 (kan Ingrid ha blitt til Ingar?  
}}
Jeg kan også tilføye at da Maria Christina fikk sitt første barn ble det døpt Ingri Johanna.  
 
Jeg ville være veldig takknemlig om noen kunne hjelpe meg her.
 
Mvh
Karin Dahlstrøm Hansen