NULL Skriv ut sidan - Österdam

Anbytarforum

Titel: Österdam
Skrivet av: Marie Näslund skrivet 2014-11-08, 17:00
Hej Johan!
 
Jag har inte forskat på Österdam men jag har studerat släkten Le Clou / De Clou / Declou ganska ingående.
 
Jag har inte stött på någon Le Clou med förnamnet Anders eller Andreas. Och den ende som jag sett har antagit efternamnet Österdam är den Philip Philipsson Le Clou född 1736 i Österbybruk som du nämnde i frågan under D. Det käns som om det var en enstaka händelse i släkten le Clou att ta efternamnet Österdam. Han flyttade till Uppsala Domkyrkoförsamling och var där Lärgosse och blev så småningom Skomakarmästare.  
 
I Uppsala Domkyrkoförsamling AIa:2 (1749-1799) Bild 99 vänster sida på mitten i Johan Hilmans hushåll ser man:
 
Lärgossen Philip Philipson Le Clou född i Österbybruk. (Le Clou är överstruket och ovanför står Österdam så namnbytet har nog skett här) Gift med Cath. Tillman.
De flyttar sedan till Lena och får flera barn och Philip bor där till sin död.
 
 
 
Det finns en Johan Österdam i Österbybruk se: Film AI:2 (1733-1758) Bild 120 / sid 203. Han arbetar i Gruvan och har deltagit i förhör 17 okt 1745. Tyvärr finns inget födelseår eller annat som kan förklara vem han är.
 
I Österbybruk har nog många bildat efternamn utifrån Österby. Där finns Östling, Österman, Österberg, Östergren, Öster osv.
 
Vänligen
Marie
 
(Meddelandet ändrat av Miamia 2014-11-08 17:02)
 
(Meddelandet ändrat av Miamia 2014-11-08 17:08)