NULL Skriv ut sidan - Örnfeldt

Anbytarforum

Titel: Örnfeldt
Skrivet av: Cecilia Norén skrivet 2006-04-24, 15:33
Hej Ann-Marie!
Det du skriver stämmer alldeles utmärkt. Tack för datumen på Viktor. Hans far hette Sven Oscar Svensson 1813-1849 och hans far hette nog också Sven Svensson. Dessa var ju i bryggeribranchen.Pripp & Lyckholm, som senare delvis övertogs av Roempke som gifte om sig med Carolina Cecilia Svensson (Blix). Allt detta vet du antagligen.
Min farmor Gabriella var alltså dotter till Viktor Abraham Örnfeldt Svensson och Anna Charlotta. Hennes efternamn har många olika stavningar.Bäfving, Breavfing,Bäfvring. Hennes mor hette Von Hackwitz. Örnfeldt tror jag är taget namn. Gabriella hade 8 syskon.4 bröder och 4 systrar.
Vad jag förstått skilde han sig ifrån Marianne Griffin 1890, efter att de fått 5 barn. Jane som du skriver om och Hedvig, Blenda, Charles och Ernst. Namnet Rea vet jag inte riktigt vad det kommer ifrån, men tydligen används det som efternamn det också i vissa fall. Griffin är ju ett känt bokförlag som finns i London fortfarande och vad jag förstår finns det släkt kvar där. Jag har endast nosat på denna sida av min släkt då jag mest koncentrerat mig på min fars sida. Vore intressant att veta hur Du är besläktad.
 
MVH Cecilia Norén