NULL Skriv ut sidan - Öhrvall / Öhrwall

Anbytarforum

Titel: Öhrvall / Öhrwall
Skrivet av: Bo-Arne Stenqvist skrivet 2012-07-06, 11:43
Hej,
 
rent allmänt så finns det en tradition att dessa i Mollösund är besläktade med släkten i Falkenberg och Vinberg, det skulle också förklara koncentrationen till dessa orter de levt på. Det skulle också förklara varför sonen gick i Varbergs skola, en stad där släkten Öhrwall hade ett visst inflytande på den tiden.  
 
En av våra mer kända forskare vill dra slutledningen att Nils Öhrwall är son till en underofficer i Göteborg vid samma namn Nils Öhrwall som oäkta, vilket denne Nils hade flera av. Jag har inte kunnat lokalisera rätt Öhrwall i Göteborg ännu. Det finns nog ett par. Lättast synes vara att gå igenom födelseböckerna i Göteborg på födelseåret och datum. Det svåra är att han förmodligen inte då heter Öhrwall utan man får följa de man hittar framåt. Denne Öhrwall kommer från Falkenberg-Vinberg -släkten. Har tittat på det här ett antal gånger och fastän det är en teori än så länge finner jag den ganska trovärdig. Det kan ge resultat.
 
Som information kan jag nämna att kyparen Nils Öhrwall står som döv i Sibbarps böcker. Frågan om han varit döv hela tiden är lite intressant eller om han blivit det inom yrket som tunnbyggare. Någon måste ha hjälpt sonen vid skolgången i Varberg.
 
Mvh
 
BAS