NULL Skriv ut sidan - Öhrbom

Anbytarforum

Titel: Öhrbom
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2015-08-18, 05:26
Anders Örboms släkt ligger mig varmt om hjärtat. Stamfadern Anders' näst äldste son Carl Joachims dotter Catharina Elisabeth (Cajsa Lisa) Örbom, 1758-1835, gm Jonas Backman, var min farfars morfars farmors mor. Runt 2007 lärde jag känna en Malmsten-Örbom, och efter något år tog jag äntligen tag i att kolla om det var samma Örbom-släkt. Jomenvisst, jag hade lärt känna en släkting på Örbom-sidan. Vi var släkt genom att jag är Örbom-ättling. Något år senare håller jag på med en gren av det cognatiska Pemer-trädet och finner ett gifte Malmsten. Det kan väl inte vara möjligt att det är den släkten Malmsten... med Elin som blev gift Örbom och barnen kallade sig Malmsten-Örbom...? tänkte jag. Jodå, det var det. Och så var jag och min vän även släkt genom att han också är Pemer-ättling.
 
Och någon gång förra året, eller om det bara var tidigare i år, upptäcker jag att en annan cognatisk Pemer-ättlings make, Jacob Ephraim Ruuth, 1808-1863, verkligt statsråd mm i Sankt Petersburg, är en son till Johan Christopher (Örbom) Ruuth, 1768-1822, som antog sin mors flicknamn Ruuth. Denne Johan Christopher var bror till Johan Axels far Anders Gustaf i Sörens ovanstående senaste inlägg i tråden.
 
Så det var nog ofrånkomligt att jag skulle börja ge mig i kast med släkten Örbom förr eller senare, vilket jag nu har gjort. Målsättningen i förlängningen är att kunna prestera något för publicering i Svenska Släktkalendern som uppföljning av artikeln i Örnbergs Ättartal 1890.
 
Jag hade inte noterat anteckningen att sockenmännen inte tillåter Erik Johan Örbom mantalsskrivning. Märkligt. Förstår inte varför de inte skulle göra det. Utöver att Erik byter till Byman byter för övrigt också brodern Anders till annat namn, Palmgren.
 
Ah, då är alltså Karin din farmor, Sören? Kul att snubbla över en släktforskande släkting den här vägen. Min farfar var din 7-männing, men jag noterar att du är snarare i min fars ålder.