NULL Skriv ut sidan - Öbrink

Anbytarforum

Titel: Öbrink
Skrivet av: Lars Öbrink skrivet 2003-12-07, 17:50
Öbrink Älvkarleby  
 
I den numer avsomnade släktföreningen Öbrink stod vi, trots ivriga försök till lösning, helt frågande inför släktens efternamn.Kronologin kände vi till. Mästersmältaren Lorentz Jansson /1676-1737/ hade nio barn. Dessa antog samtliga i 1700-talets början efternamnet Öbrink.Efterhand hade släktens samtliga grenar antagit detta efternamn. I och för sig inte alls egendomligt. Man har naturligtvis haft släktskapet klart för sig.Men namnets ursprung?? En teori var att det går tillbaka till den branta brinken ner mot älven där Öns bruk bevisligen var beläget. Kanske en vildsint fundering, men den låg nära till hands, när släktföreningen höll sin första träff 1991 och vi stod samlade just i den aktuella brinken. Av och till har jag försökt rota i det här, dock utan resultat. Några trodde länge, att sagde Lorentz Jansson var avkomling till de i 1600-talets början invandrade vallonerna med namnet le Brun, något som aldrig har gått att bevisa dokumentärt. Det närmaste man kan komma är att namnet le Brun i handlingarna ibland har stavats Lambert eller Lebring enligt Kjell Lindblom i boken om vallonsläkter. Själv har jag i Älvkarlebys vigselböcker 1760-1801, C:2 stött på namnet Löfbrink 1798 16/11, nämligen pråmkarlen Lars Larsson Löfbrink gift med Helena Wahlström Östanå/?/ och 1815 10/4, nämligen bondedtr. Greta Löfbrink gift med bonden Jöns Larsson i Östanå. Det är allt. Jag har också varit i kontakt med Institutet SOFI här i Uppsala som sysslar med just namnfrågor. Dock utan resultat. Jag tar mig orådet före att slänga fram frågan så här. Det finns ju något som kallas Random Harvest,slumpens skördar,inte minst i letandet efter en nål i en höstack.
Mvh Lars Öbrink