NULL Skriv ut sidan - Åmell

Anbytarforum

Titel: Åmell
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2009-06-05, 11:34
Om släkten Åmell har skrivits en gång förr på forumet, av Lars Öhman här (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=46120).
 
Min farfars faster Anna Matilda Pemer, 1875-1932, var gift med Per Alfred Åmell, 1879-1937, och de hade fem barn som alla blev vuxna, två av dem gifta, men ingen fick barn, så jag har inga Åmellsläktingar kvar. En av min farfars kusiner, kapten Nils Åmell, 1906-1960, bidrog dock till det ena av två i sina kretsar välkända företagsnamn där släktnamnet förekommer, Åmells Möbler i Gnesta, som han köpte och gav sitt namn på 50-talet och som sedan dess har behållit just namnet Åmell.
 
Det andra välkända firmanamnet är förstås Åmells Konsthandel nära Stureplan i Stockholm.
 
Jag har vid några tillfällen ägnat släkten Åmell mitt intresse och har nu kartlagt vad jag antar är hela släkten från det att namnet antogs till de nu levande medlemmarna. Igår kikade jag äntligen i Säbrås kyrkoböcker för att ringa in de två bröder som antog namnet och börja följa deras ursprung bakåt.
 
Släktnamnet antogs av bröderna Nils (1821-1884) och Erik (f 1830) (Nilsson) Åmell, söner till nämndemannen och häradsdomaren Nils Olsson, 1794-1876, i Åhm (Åhm) i Säbrå. De hade en tredje bror som aldrig antog något släktnamn, Olof Nilsson, 1817-1872, bonde i Mark i Säbrå, vars två till vuxen ålder komna barn också antog namnet, men ende sonen Jonas, 1854-1893, dog barnlös.
 
Två ytterligare bröder antog helt andra släktnamn på Å, Per Nilsson Åström, f 1820, och Jonas Ångman, f 1832. Den förstnämnde verkar inte ha bildat familj, men det finns en släkt Ångman från den sistnämnde.
 
Jag har ännu inte börjat kontrollera Nils Olssons ursprung än. Kanske det finns andra grenar av samma agnatiska släkt som antagit åter andra släktnamn från bröder till hans far, farfar osv. Återkommer om det i så fall!
 
Om Åmells Konsthandel kan tilläggas att ägarfamiljen där faktiskt har härstamningar från båda bröderna som antog namnet via ett släktinggifte, där maken var 3-männing med sin svärfar.