NULL Skriv ut sidan - Åkerblad

Anbytarforum

Titel: Åkerblad
Skrivet av: Harriet Hogevik skrivet 2010-05-03, 20:42
Hej Sonia! Lite besviken blev jag när jag öppnade ditt inlägg - hade hoppats att det var ett svar på min fråga från 10 april. jag har nu kunnat följa den familjen lite till - de flyttar (enl hfl Naverstad AI 18/ (1892-1899) p313 (SVAR 103)) till Naverstad där dottern Helena Maria Laurentia föds 7 mar 1897.  
Misstanken om en Norgeflytt styrks av att Huldas bror Frans Georg Höglund f 26 apr 1875 Lyse, som är garvaregesäll och bor i samma hushåll 1897 - 16 aug 1899 får flyttbetyg till Norge. För Hulda, Svante och de två barnen anges att de överförs till boken för obefintliga 1899 så min hypotes att de flyttade till Norge är starkare nu. Alltså :
Kan det beläggas att Hulda och Svante är föräldrar till Olof Harry Åkerblad född i Norge 23 juni 1902?
Var i Norge föds han?
När och vart flyttar de tillbaka från Norge till Sverige?
Tacksam för alla tips och ledtrådar!
 
Nej, om din svärmor Rosas familj som jag slog upp för tre veckor sedan har jag inga anteckningar kvar. Framgår inte av ditt senaste inlägg hur du vet att det är rätt familj. Känner du möjligen till födelsedata och födelseort för Rosa Magdalena?
Om du inte vill vänta till hösten är ett annat alternativ att gå till biblioteket och leta vidare på din familj Åkerblad.
Mvh Harriet
 
(Meddelandet ändrat av hkh 2010-05-03 20:46)