NULL Skriv ut sidan - Åderman

Anbytarforum

Titel: Åderman
Skrivet av: Birgitta Ekvall skrivet 2001-02-13, 17:09
Hej Börje!
 
Tusen tack för denna värdefulla information! Med tanke inte minst på att namnet är sällsynt verkar det ju troligt att den Eric Åderman som nämns i domen är samma person som gifte sig 1765 i Tystberga.  
 
Vet du om föräldrarna Mauritz Å. och Chatarina W.levde i Nyköping? I så fall bör det väl vara där Eric växte upp?
 
Det är egentligen Eric Ådermans svärfar, mantalskommissarie Anders Berggren, som jag är mest intresserad av. Sedan länge letar jag efter hans bakgrund. Innan Anders kom till Tystberga ca 1740 var han bokhållare i Svärta och hade familj i Runtuna. Men var han var född och vilka hans föräldrar var har jag trots all möda ingen aning om.  
 
Om den Eric Åderman som Anders anställde kom från Nyköping så kan det i alla fall inte vara fel att fortsätta leta där...
 
Systern till Eric Ådermans hustru Hedvig Charlotta hette Margareta (min ana) och var född 1746 på Reflinge i Tystberga. Hon gifte sig 1772 med Johan Dijkman, kryddkrämare i Nyköping (död 1783). Deras son, Johan Erik Dijkman, bodde en tid som ung hos sin moster och hennes familj i Stavsjö.  
 
Och när Eric Åderman dött flyttade Hedvig Charlotta med åtminstone något barn tillbaka till Reflinge i Tystberga. Men det känner du väl redan till.
   
Än en gång tack!
Birgitta