NULL Skriv ut sidan - Åbrant

Anbytarforum

Titel: Åbrant
Skrivet av: Bo Persson skrivet 2012-03-12, 09:37
Jag vill biträda förmodan om att sergeanten Anders Åbrant är identisk med stadstjänaren med samma namn i Kalmar. Enligt bouppteckningen efter honom 1738 9/11 (vol. FI I:6, s. 1029, Kalmar rådhusrätts och magistrats arkiv, VaLA) hade han från ett första gifte en dotter Brita Maria; 1721 8/4 begravdes i Kalmar AÅ:s son Carl Gustaf, som även han torde ha varit en son i första giftet, kanske identisk med den Carl Gustaf som föddes 1715 i Gårdsby. Tyvärr har jag varken funnit namnet på AÅ:s första hustru eller var dottern Brita Maria var född.
 
Anders Åbrant i Kalmar var född i början av 1680-talet i Östra Årena, Målilla sn, son till rusthållaren Gustaf Nilsson o.h.h. Maria Persdotter Locke. Jag har berört familjen . Denne Gustaf Nilsson var bror till löjtnanten Jacob Åbrant, som ju behandlades av Stig Östenson i Släkt och hävd 1984-1985. Sonen Anders Jacobsson Åbrant var, vill jag minnas, inte omnämnd där. Enligt GMR för 1728 avled han 1719 23/2, men finns inte i Hjälmseryds dödbok, så han torde ha dött i fält.
 
(Meddelandet ändrat av Lincopensis 2012-03-12 15:09)