NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2009
Skrivet av: Anna Magnusson skrivet 2007-07-04, 12:24
Hej alla, jag har en fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med, även om det verkar vara låg aktivitet här i Linde-hörnan  
 
Jag har i länge sökt efter mitt lilla problembarn Lars Petter Ahlquist. Den enda lösning jag kan se efter allt letande är att pojken i själva verket är identisk med Lars Petter Myrberg, son till Lars Olofsson Myrberg och Margareta Magdalena Sandell, (oo 2554.13.21100).
Nu är jag ingen hejare på att leta upp vandrande mysterier som Lars Petter, men likheterna är slående…
 
De båda barnen är födda samma år (1803), samma datum (3/4 är det som vanligtvis står som L-P Ahlquists födelsedag), i samma församling (Linde) och med samma förnamn…  
Dessutom tar två av L-P Myrbergs bröder sig nya namn, vilket väl gör det sannolikt att tanken även kan ha slagit Lars Petter. L-P Ahlquist for som väldigt ung till Stockholm för att arbeta och ville kanske ha något mer allmänt namn…  I mantalslängderna för Stockholm ska han finnas i Maria Södra år 1836, hänvisning 1680.
 
Efter en sejour i Stockholm flyttar Ahlquistaren med familj tillbaka till Gotland och bosätter sig i Lauritse, Ala. På sidan före och efter i hfl-boken finner man Lars Petter Myrbergs far och bröder med deras familjer. (2641.6.27400 och framåt). Jag vet inte om detta betyder att de bodde nära varandra eller något…
Vet inte om det finns någon födelsebok för Ala, så man kan kolla fadderskap?
 
Man ska väl ha lite nytt material när man frågar också, så man bidrar lite också...så här är Lars Petter Ahlquists barn med Christina Margareta Eskelund (gifta i Sthlm, 2700.67.590):
 
Carl Johan Petter, född i Stockholm 1832 (födsel 2700.56.199)
Emelie Maria Christina, född 1834 i Stockholm (födsel 2700.8.900)
Regina Margareta Wilhelmina, född 1836 i Ala
Katarina Charlotta Olivia, född 1840 i Ala
Lars Niklas Amon, 1845-1931.
 
Vill egentligen bara höra av någon erfaren person hur trovärdigt och sannolikt det här låter, för nu är jag så trött på karln att jag snart adopterar Sandell/Myrberg i ren frustration  
 
Hoppas på svar=)
Mvh // Anna