NULL Skriv ut sidan - Zimmerdahl

Anbytarforum

Titel: Zimmerdahl
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2009-01-31, 00:52
Hej!
 
Jag gjorde en liten djupdykning i Anders Erlandsson Zimmerdahls liv (född enl. hfl. 1780 år 1712), den äldste av Erlandsson Zimmerdahl-syskonen.
 
Han nämns redan i mtl 1747 som snickare på Gärsnäs säteri i Östra Herrestad, som då ägdes av sekreteraren i amiralitetskollegium, välborne herr Wilhelm Lindenstedt (1681-1770) och hans fru Maria Adlersten (1696-1755). Anders kommer fortsätta vara snickare på slottet, och nämns så sent som i mtl 1771 som just snickare där, då han är skriven under slottet medan familjen är skriven i ett gatehus i byn. I mtl 1754 benämns han Snickaren Mäster Anders, i mtl 1758 nämns snickaren Anders Erlandsson på Gärsnäs, och året efter är Anders Erlandssons hustru skriven i gathusen, medan snickaren Simmerdahl (!) är skriven på Gärsnäs. Mig veterligen är detta det tidigaste exempel som hittills hittats, där namnet Zimmerdahl används, nämligen i 1759 års mantalslängd (upprättad 21 november 1758). Finns det någon som hittat tidigare belägg?
 
De närmast efterföljande åren nämns han med efternamnet Erlandsson och Simmerdahl om vartannat, och 1765-1766 Cimmerdahl. Från 1767 tycks han definitivt endast kallas Zimmerdahl (med den stavningen) som sitt efternamn.
 
I mtl runt år 1770 nämns dottern Cecilia, som väl bekräftar min teori om att tingsvaktmästaren Per Olssons Grönskougs hustru i Lilla Slågarp, är dotter till Anders Erlandsson Zimmerdahl.
 
Utifrån mtl kan man sluta sig till att Anders Erlandsson dog någon gång mellan 26 oktober 1784 och oktober 1785. Hans första (andra?) hustru Lusse var förresten född omkring 1717, eftersom hon anges vara 35 år gammal 1752.