NULL Skriv ut sidan - Zimmerdahl

Anbytarforum

Titel: Zimmerdahl
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2007-08-27, 22:53
Hej Lennart!
 
Det kan nog stämma som du säger, jag har för mig att Anders var borgare i Sölvesborg så det kan nog hända att första och andra hustrun egentligen är samma person (jag utgick från att det rörde sig om två olika hustrur med tanke på glappet mellan Wilhelm 1745 och Cecilia 1756).  
 
Att både Nicolaus och Wilhelm döper döttrar till Lucia tänkte jag kunde bero på att deras moder (den första hustrun) dog tidigt och att de såg Lucia som sin egen mor, men då blir det svårare att förklara varför Cecilia, som ju bevisligen borde vara dotter till Lucia, tydligen inte döpte någon av sina döttrar till Lucia.
 
Både Nicolaus och Wilhelm hamnade i Blekinge, och så även Cecilia. Hon gifte sig åtminstone där, innan hon flyttade till skånska Lilla Slågarp. Tyvärr har jag inte mina anteckningar här, men brodern Wilhelm gav sitt samtycke till vigseln eller något liknande. Kan det vara som så att dessa barn hamnade hos modern Lucias släktingar i Blekinge efter att hon dött?
 
Namnet Agneta lär komma från Thala Strängesdotters mor med samma namn (inte heller där har jag inte anteckningarna framme just nu).
 
Finns det några fler spår efter Anders Zimmerdahl i Sölvesborg? Jag har för mig att jag försökte leta efter vigslar i Sölvesborg, men att kyrkböckerna börjar först 1752 eller något liknande?
 
Mvh/Markus