NULL Skriv ut sidan - Zimmerdahl

Anbytarforum

Titel: Zimmerdahl
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2005-06-30, 14:19
Hej!
 
När jag senast besökte Lunds landsarkiv tittade jag lite i boken Guld och silversmeder 1620-1850 av Gustaf Upmark, och hittade där två intressanta personer:
 
1. Cimmerdahl, Nils. Lärde i Karlskrona, gesäll 1803-06-20, mästare, juvelerare i Stockholm 1811-10-15, en nämnd efter 1827.
 
2. Cimmerdahl, Petter. Lärde i Karlskrona, gesäll 1809-07-18, mästare, guldarbetare i Stockholm 1816-04-26, mästerstycke: slät gulddosa, uppges vara död 1836-08-07.
 
Nils (Nicolaus) Cimmerdahl har jag tolkat som en son till kyrkoherden Wilhelm C i Ronneby/Torhamn (fadder vid ett av hans barnbarns dop), men vem är Petter son till?
 
Hittade också en Anton Martin Samuel Sääf, f 1820 i Norrköping, vars hustru, Helena Cimmerdahl, anges vara född i Stocholm (minns inte hennes födelseår för tillfället), tydligen dotter till en skeppsbyggmästare. Fanns också en annan Cimmerdahl-kvinna, också född i Stockholm, gift med en kronoskogvaktare Blomberg. Varifrån kommer denna Cimmerddahl-släkt i Stockholm?
 
Har också kommit fram till att Cimmerdahl-släkten i Blekinge härstammar från två söner till Anders Erlandsson Zimmerdahl i Östra Herrestad, Nils som flyttade till Sölvesborg, och Wilhelm som blev kyrkoherde i Ronneby.
 
/Markus.