NULL Skriv ut sidan - Zellbell

Anbytarforum

Titel: Zellbell
Skrivet av: Ann-Sofie Hansson skrivet 1999-10-05, 13:52
Hej Stina!
Jag heter Ann-Sofie Hansson och härstammar också från Tomas Koch och Maria Margareta Zellbell(Sellberg). Jag och Sture har tidigare utbytt information men dig har jag aldrig pratat med tidigare.Nu till dina frågor:
 
Tomas och Maria Margareta hade tre barn:  
Johanna Eleonora f 1753(4) 22/7
Carl Fredrik f 1755(6) 28/8
Maria Margareta f 1758.
Datum och årtal varierar väldigt från källa till källa.  
 
Tomas och Maria gifte sig i Garnitionsförsamlingen i GBG 1752 20/10. Det finns inte någonstans angett var varken Tomas eller Maria var födda. Tomas var inte kapten utan mästersmed på Ostindiska kompaniet.
Han tog hyra på ett franskt kaparskepp och hördes inte av på fyra år. Maria som förmodade att han var död anhöll om skilsmässa och fick honom dödförklarad 1762. Hon var då redan gravid med din anfader Grönsten och gifte efter skilsmässan om sig med honom och de flyttade först till Skredsvik församling och sedan till Tanum.Skilsmässohandlingarna har hon undertecknat med namnet Sellberg, inte Zellbell.
Enligt den muntliga traditionen i släkten dök dock Tomas upp i Tanum, livs levande. Maria som nu plötsligt hade två äkta män frågade prästen vad hon skulle ta sig till, prästens råd var att hon fick välja en av dem. Hon valde Grönsten eftersom hon hade små barn med honom. Tomas gick förkrossad sin väg efter att ha gett sina tre barn var sin gåva, en familjebibel, ett horn och en bägare. Carl Fredrik följde sin far till sockengränsen och sedan hördes Tomas aldig av igen.....
Familjebibeln brann upp och hornet eller bägaren kom av någon anledning till en av döttrarna till Maria och Grönsten. Känner du till det?
 
Jag har en liten teori om varifrån Tomas kan tänkas härstamma och den stärktes lite när jag läste om dina dopvittnen. Det fanns en mäktig präst i Stenkyrka på Tjörn på 1600-talet som hette Mikael Kock. Min teori är att Tomas härstammar därifrån. Tomas barn hade nämligen förnäma faddrar i Gbg som tex Ascheberg, vilket tyder på en finare härstamning.
Mikael Koch på Tjörn fick 11 söner och 5 döttrar och jag har lyckats att kartlägga nästan alla men inte hittat någon koppling till Tomas. Den jungfru Elisabeth Kock som du nämner är dock barnbarn till Mikael på Tjörn. Hennes pappa dog tidigt och modern gifte om sig med prästen Ekström i Tanum. Var hon släkt med Tomas så kan ju det förklara varför hon blev fadder.
 
Hoppas att detta hjälpte dig och har du mera information får du gärna höra av dig!
 
Hälsningar Ann-Sofie