NULL Skriv ut sidan - Zappf

Anbytarforum

Titel: Zappf
Skrivet av: Johan Bellander skrivet 2013-03-07, 09:05
Hej,
 
Jag har en avskrift på en släktbeskrivning skriven av Johan Esaiasson, jag gissar på att det är samma som refereras tidigare i denna tråd. Jag tror att det är samma dokument som refereras i Personhistorisk Tidskrift Årgång 3 (1901).
 
Jag som flera andra letar efter originalet, det är fortfarande ingen som hittat det?
 
Detta är avskriften jag har och är gjord av en gammelmoster 1972. Hon har skrivit att det är renskrivet efter gamla papper, men det är mycket möjligt att hon har renskrivit från en annan avskrift.
 
Johan Esaiasson. Till verden är jag född 1723, den första adventsdagen var min första dag i Vallarums by. Jag var fjerde barnet men första sonen. Min fader var Johan Esaiasson Zapht av Adlig härkomst. Min farfader var välborne Ryttmästare Johan Esaias Zapht, född i Tyskland och förstendömet Saxen Gotha, varest dess fader var öfverstelöjtnant och hade samma namn. Min farmoder var fru Hedvig Sofia von Platen, född i Tyskland på Lundryggen och gården Parko, hennes fader het Adam von Platen och modern Anna von Adrian. Min fader är född 25/11 1681 i Torna Härad, Herreberga socken, den gården Fåglasång, död i Colik 3/1 1749 i Vallarum, begraven den 5:te samma månad och lagd i Frenningen kyrka och likpredikan och Personalie lik texten igenfinnes i Lucas 12 kap 15-26 vers. Min moder var Mätta Jönsdotter, född i Vallarum sept 1694 - död sept 1765. Min morfader het Jöns Bengtsson, var född i Östra Göinge härad Hjerås socken, Varetorps by. Mormor min het Karna Nilsdotter, var född i samma härad i Vile socken samt torpet Påarp. (Johan Esaiasson blev död 1791)
 
Mvh Johan Bellander
 
(Meddelandet ändrat av jbella 2013-03-07 16:47)