NULL Skriv ut sidan - Wåhlberg

Anbytarforum

Titel: Wåhlberg
Skrivet av: Lars Ernman skrivet 2013-06-26, 10:22
Hjärtligt tack, Katarina!
 
Genom ditt vänliga svar undvek jag en felaktighet (som berodde på att jag använt en antavla som en kusin till min mor lät göra men som visat sig innehålla massor av felaktigheter).
 
Sedan jag grävt mer i V.Ny socken, fann jag att fogden Petter Wållberg och hustru fått sonen Carl Fredrik på Medevi säteri 1763-02-16 och att han och hustrun (nu med namnet Wåhlberg) var vittnen vid ett dop på Medevi ägor 1764. Men sedan försvinner de från V.Ny - kanske till Västergötland. Eftersom Johan Jacob Wåhlberg återkom till Medevi (Råtorp) senare, drar jag slutsatsen att Carl Fredrik var hans (äldre) bror.  
 
Då sökte jag dels på kartan i närheten av Motala och fann gården Vålberga vid Bårens SÖ strand, dels i DISBYT efter någon Wåhlberg i närheten - och fann en Anders Wåhlberg i Skeppsås socken, inte långt söderut från Vålberga. Det visade sig, när jag gick igenom kyrkboken för Skeppsås, att Anders (som var ryttare och bosatt på Broby ägor) och hans hustru Gertrud Gamalielsdotter hade en son Pehr, född 1738-04-06, och att denne verkar ha överlevt barndomen (i motsats till 3 av sina 7 syskon). I Anders dödsnotis 1784 tror jag att det står att han var Lars Rafaëls barn i Wåhlberga.  
 
Nu gissar jag alltså att denne Pehr är densamme som Petter Wåhlberg. Pehrs/Petters ålder stämmer bra med att han började sin karriär som fogde i närheten och sedan blev inspektor på något gods i Västergötland och så småningom på Mollungen. Kanske fick han hjälp att få dessa jobb av översten och baronen Silfverhielm (antagligen på Medevi), som var fadder vid sonen Carl Fredriks dop. Enligt Anrep hade Carl Adam Silfverhielm (1719-1771), som det måste vara fråga om, en släktbakgrund från (Småland och) Västergötland. Den kommer jag att undersöka vidare för att eventuellt finna Petter där.
 
Petter hade dött 1813 (okänt var) men hans hustru Lena Dubb (Enkefru Dubb) uppträder som vittne vid sondottern (och min mormors mormor) Anna Charlottas dop i Linköping detta år. Även Lenas bakgrund tänker jag söka efter.
 
/Lars