NULL Skriv ut sidan - Wåhlberg

Anbytarforum

Titel: Wåhlberg
Skrivet av: Lars Ernman skrivet 2013-06-24, 07:43
Hej, snälla människor som känner till släkten Wåhlberg!
 
Min mormors mormors far var Johan Jacob Wåhlberg, inspektor och ägare till Råtorps gård i Västra Ny socken, Östergötland. Han föddes enligt V.Ny hfl i Ods socken i Västergötland 1774-03-14 (och dog 1841 i V.Ny). Men han finns INTE i Ods födelsesbok. Det gör däremot hans äldre syster Eva Cajsa, född 1772-01-08 på Sibbarps Westergård, dotter till inspektor Petter Wåhlberg och Lena Dubb. Faddrar vid dopet var ryttmästare Svante Reenstierna, hans hustru Catharina Åkerhjelm och deras dotter Greta. Man kan därför förutsätta att Petter var inspektor vid deras säteri Mollungen i grannsocknen Molla.
 
Jag förmodar att Petter är identisk med den Petter Wåhlberg som föddes 1732-03-28 i Österfärnebo socken i Gästrikland, son till kyrkoherden där, Bernhard Wåhlberg, och hans hustru Helena Juliana Norin. V.v. rätta mig, om jag har fel!
 
Nu undrar jag:  
VAR föddes Johan Jacob egentligen? (Jag har sökt i Ods grannsocknar och i socknar med gods som har anknytning till släkten Reenstierna men inte funnit honom.)
Vad hände med Petter och Lena sedan (när och var dog de?)?
Varifrån kom Lena och när föddes hon? (Det verkar ha funnits många med efternamnet Dubb i Skaraborgs län - men hon föddes inte i Mariestads, Kestads eller Undenäs socknar, vad jag kan se). Vilka var hennes föräldrar?
 
Lars Ernman (far till Malena Ernman, om det nu kan öka intresset)