NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 augusti, 2009
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2009-08-30, 13:26
Hej!
 
Per föddes den 28 juli och döptes den 31. Fadern var Stefan Heidebys. Moderns namn nämns inte, men är väl troligen Gertrud Larsdotter född i Botvatte i Ala. Stefans första hustru Brita Olofsdotter född i Smiss i Hörsne dog i juli 1712 (möjligen i pesten - hon begravdes 9 juli tillsammans med sin son Per).
Fadern Stefan föddes 1675-04-26 i Hajdebys. Fadern hette Per Thomasson som tidigast kan knytas till Kyrkjuves i Vänge på 1650-talet - en gård som hans hustru kom ifrån. Modern hette Catharina Persdotter, född ca 1650 i Norrbys i Hörsne.
Vid 1700-talets början bestod Hejdebys av två parter, varav Stefan kom från den större parten. Gården tycks vid hans tillträde ha varit tämligen välbärgad. I vart fall var antal djur osedvanligt hög: tyngdpunkten i låg nog på boskapsuppfödning.
Jag har en hel del på familjen då det är mina anor också (Stefans syster Anna). Jag har skrivit av bouppteckningen efter Per Thomasson samt efter hustrun Catharinas mor. Jag sänder dig dessa per mejl.  
Ber om ursäkt för att jag inte lagt ut noggranna källhänvisningar; det rör sig dock om Kräklingbo LI:A1, Kräklingbo C:1, Bou Norra häradet 21 september 1711 samt Nordertredingen (mellantredingen?) Norrbys i Hörsne 4 oktober 1660).
 
MVH
 
Lars Norrby