NULL Skriv ut sidan - Wirell

Anbytarforum

Titel: Wirell
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2002-10-05, 00:21
Hej!
 
Uppgiften att kyrkoherde Jonas Wahr skulle vara son till länsman Bengt Jonsson i Vare kommer ifrån hembygdsforskaren Oskar Petterssons bok Virestad tradition och historia (Växjö, 1971) s 37. Inga källhänvisningar finns att tillgå tyvärr. Av ovan refererade uppgifter ifrån Anders Berg så är jag benägen att säga att Oskar Pettersson har fel i sin bok. Det är bra att ni påpekar detta eftersom jag inte själv har kontrollerat alla uppgifter ur denna bok och inser att där kan finnas stora oriktigheter.  
I Växjö skolas matrikel år 1669 står följande: 8 Maij Jonas Haqvini 9 ann. rust. fil. in paroch. Wirestaadh in cl. puerorum.  
Föräldrarna till Jonas Wahr är intressanta, eftersom jag tidigare har uppgifter om dessa. Modern till Jonas Wahr, Elisabeth Andersdotter, är nämligen dotter till kyrkoherden Andreas Petri [Schatelovius] i Stenbrohult (död 1642, gravstenen finns kvar vid Stenbrohults kyrka) ohh Elin (Nilsdotter, prästdotter ifrån Dädesjö) vilket framgår av Virestad friherrskaps dombok 1653 21/2 - där det framgår att Elisabeth då fadern avled 1642 angavs som een wanwuxen städh och omyndig dotter. Hon uppfostrades hos sin svåger nämndemannen Olof Bengtsson ohh Karin Andersdotter (hennes syster!) i Romsalycke Jn till dess hon manwuxen bleff, medh släcktz och wäners styrkia Ja och samtyckie uthi ecktenskap ingick medh Håkan Jönson j wahre.
 
Att Johan Peter Wirell (Johan Pettersson) skulle kunna vara son till Per Nilsson/Peter Granberg ohh Ingierd Grahn är kronologiskt inte omöjligt, men däremot tycker jag det vore underligt om han valde namnet Wirell istället för Granberg (alt. Gran). Att bara gå på patronymikonet Pettersson är ingen ledtråd då detta var oerhört vanligt. Möjligheten finns att han kommer ifrån Virestad socken och tagit namnet därav, eller att han möjligen är en son till befallningsmannen Peter Wirell i Asarum?  
Efternamnet Graan/gran är vanligt varför man inte kan dra några slutsatser utan mer källforskning - men det är bra att ha dylika möjligheter som arbetshypoteser.