NULL Skriv ut sidan - Wirell

Anbytarforum

Titel: Wirell
Skrivet av: Ylva Silverbern skrivet 2002-09-23, 21:59
Hej Niclas!
 
Här följer lite uppgifter om Petter Wirell. Beräknad födelse 1664. Han dog 1745-12-20 i Asarums socken och var då 81 år gammal. Christopher Cronholm uppger i Blekings beskrivning (sid 68) att Peter Wirell var befallningsman i västra fögderiet 1694-1719. I kyrkoböckerna för Elleholm, där hans namn genomgående skrivs Petter, återfinns han ganska ofta som testes och hans hustru bar barnet. PW bodde i Elleholm och enligt jordeboken ägde han Elleholm No 6,11,12 och 13. Enligt Astrid Sjöholm, Elleholm, arrenderade PW kronolaxfisket 1721 och 1732-35. 1721 besvärade han sig vid tinget i Norje och instämde elleholmsborna för att de undanhöll arrendatorn hans andel av laxen. När den starkt förfallna kyrkan i Elleholm byggdes om 1713, hade PW en stor del i detta.
När det gäller hustrur är bilden lite svårtydd. I kyrkoböckerna omnämns PW:s hustru 1698-1700 vid namn Maja Blåck. Jag har ännu inte hunnit kolla de följande åren, men 1717-02-15 begrovs kronobefallningsmannen wälbetrodde Petter Wirells kiera hustru Marija Garf. Har kanske Maja B dött och PW gift om sig med Marija G? Jag har, som sagt, inte gått igenom de mellanliggande åren. Men 1719-07-15 gifter PW sig med en ny Maria, denna med efternamnet Ekström (vigda Asarum).
Barn har jag endast identifierat ett; nämligen Christina Sophia Wirell född 1701. Anna, Herr Christians (prästfrun), bar fram till dopet och testes var några välbetrodda herrar från Karlshamn. Eftersom Maja Blåck omnämns år 1700 och Sophia döps i februari 1701, utgår jag från att modern är Maja B. 1717-03-17 gifte sig Sophia i Asarum med Christian M?tzell, som 1719 efterträdde sin svärfar PW som befallningsman. Jag känner till nio barn till SW och CM. CM dog 1736 och 1737 gifte Sophia om sig med Petter Wikbom, född 1713 i Gränna, son till organisten Olof Johansson där och hans tredje hustru Agatha Rothman. Enligt Sv. släktkalenden var Petter Wikbom inspektor över kronolaxfisket i över 40 år. Sophia dog 1755 och i bouppteckningen nämns fyra barn till henne och Petter Wikbom. Fastigheterna i boet är Elleholm 6, 8,11 och 12 plus några gatehustomter samt hemmanet Södra Hoka i Bräkne härad.
Det är möjligt att jag hittar fler barn i den fortsatta läsningen av kyrkoböckerna, men några syskon till Sophia nämns inte i bouppteckninge.
 
En annan intressant upptäckt som jag gjort efter att ha läst Ditt inlägg på Rötter från den 21 jan 2000 är följande (nu blir det lite omständligt men det kan inte hjälpas):
I den berömde prosten Henrik Nissenius von der Wetterings stora markinnehav ingick hemmanet Alltidhult i Jämshögs socken. Efter Nissenius död och många juridiska turer, ärvdes detta frälsehemman av hans barnbarn Dorothea Klug (dotter till rådman Olof Klug och Anna von der Wettering i Kristianstad). Dorothea och hennes man Olof Westerström bodde under perioden 1708-1730 i Elleholm. Vem Olof W var, var han kom ifrån och vad han sysslade med försöker jag sedan ett par år att reda ut, men det verkar som han hade någon anknytning till Hovgården Elleholm. Både Petter Wirell och hans hustru förekommer när Dorotheas och Olofs barn döps. Jag utgår från att Wirells och Westerströms umgicks eftersom de ju båda var lite finare folk. Nåväl. Under pesten 1711 dör båda åboarna som arrenderade hemmanet Alltidhult och man står alltså utan brukare av jorden. Eftersom ca halva befolkningen i Jämshögs socken strök med, var det kanske inte så lätt att finna nya arrendatorer i socknen. In på scenen kommer nu på våren 1712 två familjer från Osby socken, bonden Thoor Jönsson från Slähult med hustru Agda Nilsdotter samt Pär Jönsson från Ebbarp med hustru Brijta Jönsdotter. Jag har funderat mycket på varför just dessa personer blir nya arrendatorer i Alltidhult. Fanns det verkligen inga intresserade på närmre håll? Men Ditt inlägg om Per Perssons släkt kastade nytt ljus i saken! Agda Nilsdotter härstammar från samma Truls Haraldsson i Hönjarum som Du nämner som Ingierd Bengtsdotters Wirells förfader. Är det en slump eller vågar man dra slutsatsen att Ingierds bror Petter lagt ett gott ord för sina släktingar när vännerna Olof och Dorothea behövde nya arrendatorer?
 
Ser med spänning fram emot att få ta del av Dina tankar om detta!
 
Vänliga hälsningar
Ylva