NULL Skriv ut sidan - Wirell

Anbytarforum

Titel: Wirell
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2002-09-23, 15:06
Hej Ylva!
 
Har tyvärr inga uppgifter om din Peter Wirell (f ca 1664) och har inte sett honom nämnd (ännu) i Allbo domböcker. Det är inte omöjligt, som du har varit inne på, att Peter Wirell kan ha sitt ursprung i Virestad socken, liksom att han möjligen kan vara son till Bengt Jonsson i Vare, Virestad sn oh 2.a h. Kierstin Persdotter. Åldersmässigt och socialt stämmer paret som möjliga föräldrar. Om nu din Peter Wirell är en bror till Sven Humbles hustru Ingierd Bengtsdotter så kan detta också förklara varför hon benämns med efternamnet Wirell i litteraturen - jag tänker mig att detta är pga att hennes ättlingar som nedteckande släktanteckningarna  om Humbleätten, i slutet av 1700-talet, hade en levande tradition att det fanns personer med namnet Wirell som de visste var ättlingar till hennes bror. Detta är en hypotes. Tips är att du kollar i Virestad räkenskaper (som finns ifrån 1688) för att se om din Peter Wirell har givit några gåvor dit, vilket kan indikera hans ursprung.
Har du namnen på Peter wirells barn ? Lite mer data om honom (dödsår, giftermål)?
 
I övrigt skulle jag vilja föreslå att vi ber anbytarvärden Peter att flytta över våra inlägg här till en ny rubrik: Wirell under släkter: Övriga släkter , om du inte misstycker. Namnet wirell har inte någon anknytning i övrigt till Moheda socken.
 
mvh Niclas R.