NULL Skriv ut sidan - Wirell

Anbytarforum

Titel: Wirell
Skrivet av: Ylva Silverbern skrivet 2002-09-22, 21:32
Tack Niclas för Dina många intressanta uppgifter!
Vad synd att Du ifrågasätter namnet Wirell för det är egentligen kärnpunkten i min fråga. Den person jag primärt söker är en Petter Wirell som dyker upp från ingenstans i Elleholm i Blekinge där han är kronobefallningsman över Blekinge västra distrikt 1694-1719. När jag hittade Ingierd Bengtsdotter Wirell på en hemsida funderade jag över om detta kunde vara en släkting, t.ex. syster eller kusin, till Petter W.
Jag tror att namnet Wirell har med Virestad att göra. Förutom Ingierd, som väl var född där, har jag hittat en kyrkoherde Johan Wirell, verksam i Skatelöv men född i Virestad samt dennes brorson Peter Alfred Wirell (vars fader hette Sven Petersson), även han född i Virestad. Huruvida dessa båda, Johan o Peter Alfred, var släkt med Ingierd vet jag inte. Sjöström säger i Smålands nation att prosten i Skatelöv Johan Wirell tagit sitt namn av Virestad.
Lite mer hoppfull blir jag däremot när Du räknar upp alla fogdar och befallningsmän i Ingierds släkt. Min Petter skulle onekligen passa in i denna skara! Tiden stämmer också; PW föddes ca 1664.
Har Du möjligen någon ledtråd angående Petter Wirell?
 
Vänliga hälsningar
Ylva