NULL Skriv ut sidan - Wirell

Anbytarforum

Titel: Wirell
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2002-09-22, 11:44
Hej Ylva!
 De uppgifter jag har är att Ingierd (ej Inger!) Bengtsdotter var dotter till länsmannen Bengt Jonsson i Vare, Virestad socken, och hans 2:a hustru Kierstin Persdotter (ifrån Hönjarum, Osby sn; dtr t Per Persson ohh Elsa ibid - en morbror I.B. var snapphanen P.P. som omtalas en del i tryckt litteratur o som senare hamnade som frälsefogde/befallningsman på Engaholm (då kallat Enga) i Aringsås socken; se vidare under Osby här på anbytarforum (bla mitt inlägg där 21 jan 2000)). Hennes farfar var fogden Jon Månsson i Välje östregård, Virestad sn ohh Ingierd Bengtsdotter. J.M. ansågs som en av de rikaste bönderna i Småland under 1600-talet.
 
En faster Kierstin Jonsdotter var gift med fogden Erengisle Olofsson i Sunnanvik, Skatelöv sn och stammoder till släkten Cavallius/Cavallin mfl. Det rör sig om en stor fogdesläkt i södra Småland.
 
Varifrån Ingierd Bengtsdotters tillägg Wirell kommer ifrån vet jag inte, och undrar om det inte är en ren skrivbordsproduktion?  Det var vanligt att i tidiga släkttavlor lägga till släktnamn på kvinnor för försköna deras bakgrund.  
 
Bengt Jonsson hade många barn (säkerligen fler än de här nedan nämnda):
*Jonas Wahr f 1657, kyrkoherde i Nöbbelöv i Skåne
*Håkan Bengtsson , bonde i Vare, Virestad sn
*Botill Bengtsdtr , g1)m. Jon Eskilsson i Bäckhult, Virestad sn, 2)m Måns Ingemarsson i Barkhult, Virestad sn
*Cicilia Bengtsdtr g.m. Önnert Graan, sergeant, sedan kapten (1703) - Ö.G. dog 1707 18/5 i Moheda sn, bgr 3/6 s-så. - en dtr var bla Ingierd Grahn (c1701-1739) som var gift med Per Nilsson (även kallad Peter Granberg) , bonde i Vittaryd, Moheda sn
*Anna Bengtsdotter , gift 1680 med Samuel (Jönsson) Humble (död 1723)  [bror t Sven Humble!!], befallningsman , bodde i Humblanskvarn (fd Pukaström), Moheda sn
*Ingierd Bengtsdotter -gift med Sven Humble,  se ovan. Sven Humble m familj bodde på 1690-talet i Vare västregård, Virestad sn o anges år 1691 ha tre små barn.  
 
Moheda CI:1, s 117, år 1734:
den 15 Julii afl hust Jngiärd i Torp begrafven den 23 ejusdem  
 
Hoppas detta gav svar på din fråga.
 
frändligen
Niclas R.