NULL Skriv ut sidan - Winter

Anbytarforum

Titel: Winter
Skrivet av: Elenor Sääf skrivet 2011-05-02, 21:24
Jag har kört fast ordentligt i mitt sökande efter sockenskomakaren Johannes Göransson/Gunnarsson Winter. Jag vet inte om han heter Göransson eller Gunnarsson, det står olika i husförhören.  
Första uppgiften jag har om skomakare Winter är från husförhör Östra Ämtervik, Gårdsjö Bruk, 1810-14, sid 61. Johannes verkar göra en kort sejour i Östra Ämtervik, prästen har skrivit 1813 både under kolumnen ankom och flyttat. Tyvärr finns ingen in/ut-flyttningslängd i Östra Ämtervik de aktuella åren. Enda angivelsen om födelseplats jag hittar för Johannes är (eller åtminstone tror jag det är): Västergötland. Och det är ju inte till någon större hjälp.
Alltnog, Johannes tar sig till Sunne 1813, han finns i inflyttningslängd 1813 i Sunne, sid 61. I Sunne träffar han Katarina Lund och gifter sig med henne 1814. Jag tror Katarina är född 1880 i Nedre Ullerud.  
 
Johannes och Katarina får barnen Jan Gustaf Winter/Jansson (även sonen har div. olika namn i husförhören), 1815 och dottern Anna Stina 1819. Familjen flyttar till Grums 1818, till Hasseldalen Lång.  
 
1820 ger sig Johannes iväg till Millesvik och blir av sockenstämman godkänd som sockenskomakare. Johannes är fortfarande gift när han träffar Ingrid Nilsdotter, f. 1798 i Eskilsäter och de får sonen Gustaf Johansson Winter (min fm ff f), född 1822-03-26 i Millesvik. Gustaf blir så småningom fältjägare och dör 1893-12-14, Ölserud, Prestegården.  
I samband med att oäkta Gustaf föds i Millesvik, 1822, drar skomakaren iväg ännu en gång. I Millesviks husförhör åren 1820-24, sid. 68, finns han med på sidan 68. Dock finns ingen angivelse om vart han styrt kosan. Han kommer heller inte tillbaka till frun i Grums, i husförhören anges att han har rymt.  
 
Jag är främst intresserad av när och var Johannes Göransson/Gunnarsson Winter kom ifrån och när han föddes. Om någon vänlig själ har några tips om den otrogne skomakaren skulle jag förstås bli mycket tacksam.
Vänliga hälsningar
Elenor Sääf