NULL Skriv ut sidan - Winge

Anbytarforum

Titel: Winge
Skrivet av: Anne-Lee Wilson skrivet 2016-02-29, 20:25
Hej!
 
Jag har länge varit på jakt efter min anas, Johan/Johannes Eliasson Romberg (och hans bror, Elias Eliasson Romberg, som jag känner till också) föräldrar och hittade just lite intressant information i en pdf fil!
 
Info jag hade redan och har postat på Anbytarforum tidigare:
 
Elias Eliasson Romberg, Handelsman
F.?
D.Dec 1750, dog i Karlskrona men begraven i Borås där han bodde
Gm.
Märtha Jonsdotter Glåp
F.2 Dec 1677, Borås(P)
D.20 Jul 1751(P)
Inga barn noterade till detta par(Märtha Jonsdotter Glåp hade barn från ett tidigare äktenskap med Lars Nilsson Falck).
 
Vigsel:  
Handelsmannen Elias Rombergh och Hustru Märta Glåp. 1722-12-28  
Brudgummens fader Elias Persson Winge i Bromma socken och o Åkehof gård beläget 1½ mil från Stockholm  
Modern Annika Persdotter Tibelia.  
Brudens fader Jonn Andersson Glåp  
modern Britta Hansdotter Kullman.  
Borås CI:4 1718-1724 sid 27 finner jag  
GID:584.44.43900, sid 26.
 
Johan/Johannes Eliasson Romberg, Handelsman
F.1699?
D.?
Gm.
Brigita Christina Brita Stina Ericksdotter Glåp
F.20 Aug 1711, Örebro(T)
D.9 Jun 1742,Borås (P)
Barn:
Dödfött barn 3 Apr? 1737
Annika Jeansdotter Romberg f.12 Jun 1738,Borås(P)/d.11 Jul 1765,Borås(P)
Eric Jeansson Romberg F.29 May? 1740,Borås(P)/d.?
 
Vigsel:  
Rombergh Johannes Eliasson g m Glåp Birgitta Christina Eriksdotter gifta 1735-04-24  
Handelsman Johannes Eliasson Romberg och Jungfru Brigita Christina Ericksdotter Glåp.  
Brudgummens fader Sal Inspectorn Elias Winge i Bromma socken och Åkeshofs gård 1½ mil från Stockholm.  
Modren: Salig Annika Persdotter Tibelia  
Brudens fader salig Erick Jonsson Glåp och modren Salig Adriana de Bääs.  
Borås CI:4 1718-1740 sid 87 längst när till höger.  
GID:584.44.46900, sid. 86  
 
Ifrån boken Boråsbor under sexton- och sjuttonhundratalet:  
Johan Romberg, handelsman gift med Brita Glåp. Han erhöll burskap i Borås 1735 d 9 jan. Enligt vallängd 1742 bebodde han fastigheten, tomt n:o 86 i 1:a kvart.  
 
Johan/Johannes Eliasson Romberg / Birgitta Christina Eriksdotter Glåp var min MF MF MM MM föräldrar genom deras dotter, Annika Romberg. Så Elias Eliasson Romberg och Johan/Johannes Eliasson Romberg var alltså bröder och Märtha Jonsdotter Glåp var faster till Birgitta Christina Eriksdotter Glåp.
 
Den nya infon som jag fann kan läsas i sin helhet här:
http://www.ukforsk.se/svenparm/Gardshandl.pdf
 
1689 Inkom Sven Falk med fullmakt för jordägarna i Tibble, Lars Nibblings och Eliae Winges vägnar och
närvarnade Jean Tillberg, och anklagade domare Bengt Johansson att han utan deras vilja och vetskap
huggit och svedjat en beteshage. Denna hage vid skattehemmanet hade alltid såtts av ägaren och man ville
nu att Johansson skulle svara för sitt tilltag. Han tillstod att han huggit till gärdsel omkring hagen och
nekade inte att han svedjat och sått. Synings- och tolvmännen Jöns Olsson och Olof Ersson vittnade på
domarens begäran, att hagen nu var väl stängd och svedjandet varit mer till nytta än skada. Rättens beslut
blev, att som domaren inte nekade, att han svedjat och sått utan jordägarnas lov, kan inte rätten befria
honom från ansvar. Han får plikta 12 mark och ha säden förgjord.
 
1705-10. Jordägarna i Tibble instämde förmyndarna Lars Nibbling och Petter Alberg till ting, angående
delning och skifte i Tibble. Skräddarmästare Andreas Floberg och trädgårdsmästare Knut Persson visade
att de framfört stämningen. Skolmästare Alberg svarade, att han inte hade med saken att göra, då han
aldrig varit förmyndare. Bokhållare Wising ingav en inlaga, där han begär ny delning, eftersom han inte
vet var han har sina delar. Kronobefallningsman Stening svarade att han står fast vid sitt beslut från förra
tinget. Adam Persson förklarade att varken han eller hustrun är jordägare utan hans barn och hustruns
syskonbarn är det. För dessa barn svarar nu deras egen farbroder i Borås. Sal Johan Tillbergs lilla dotter
har ingen riktig förmyndare och för alla dessa barn kan ingen delning ske. Wising protesterade och
menade att detta var att dra ut på tiden. Rätten ansåg att eftersom barnen var jordägare skulle deras
farbroder i Borås lagligen instämmas. Wising, som vill svara för Tillbergs dotters del tillsammans med
någon annan, kan inte göra det själv, men väl genom fullmäktige. Han begär att få veta namnet på Elias
Winges barns förmyndare i Borås.

1726-01-10. Den 10 jan 1726 står i lagfartsprotokollen att Elias, Petter och Jan Romberg, som tidigare
kallat sig Wingar
, sålt sin arvsrätt i Tibble till gästgivaren, rustmästare Jacob Törn för 600 dlr
kopparmynt. Törn var närmaste arvingen och uppbud erhölls. När andra uppbudet begärdes den 27 sept
1726 beviljades det inte på grund av protester av kapten Elias Nibbling. Den 29 maj 1731 fick han fasta
på 9 öresland i Tibble efter avhandling med de tre Vingarna, som nu kallar sig Romberg.
 
1726 26/5 Elias, Petter och Jan Romberg som tidigare kallats Wingar hade den 10/1 1726 sålt deras
arvsrätt, 4 öresland i Tibble för 600 dlr krmt. Köpare var gästgivaren Jacob Törn. Andra uppbudet
beviljades inte på grund av protester av kapten Elias Nibbling.
 
1729 15/9 Kapten Elias Nibbling erhåller andra uppbudet efter förhandlingar med Elias, Petter och
Johan Wingar, som nu kallas Romberga(r)
. Fasta 29/5 1731.
 
Kan kanske någon här klargöra för mig vilka dessa 3 bröder Wingar/Rombergar och denna Eliæ/Elias Winge var?
Jag menar ju att hur stor är chancen att det fanns mer än dessa 2(plus då Petter) bröder som hette Elias och Johan(or Jan)Winge som ska ha bytt efternamn till Romberg!?
 
Hittar även lite mer här:
http://www.ukforsk.se/lokalhistforsk/Dombok/BroHaradsratt.1690-1698.htm
 
1695-02-14   I Bro sockenstuga.  
Trädgårdsmästare Johan Persson jämte dess fullmäktige Erik Andersson Skog var bägge närvarande, när de instämde till Tinget gästgivaren i Tibble Johan Persson, kaplan herr Lars Nibling och befallningsman vid Ålström Elias Winge.
 
Kanske någon som också kan svara på var detta Ålström ligger/låg?
Kan kanske detta Ålström och Åkehof gård blivit ihop mixade med varandra??
 
Tacksam för all hjälp, råd och tips jag kan få!!
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson