NULL Skriv ut sidan - Wiggman

Anbytarforum

Titel: Wiggman
Skrivet av: Johan Westermark skrivet 2013-11-28, 21:00
Hej åter till denna man Hans Johansson Wiggman även kallad Beck i efternamn av ngn som hittat mera. Det står att han är trumslagare och skall ha mönstrat som detta till Skellefteå eller Västerbottens regemente fr Stockholm redan 1707. Innehaft denna tjänst tsv  i regementsrullarna 1711 0ch 1713. Vad som hänt före 1707 vet jag inte.  
 
Finns det material att finna denna Hans Wiggman i Stockholm på ngt regemente före 1707. För han är enl. Sandor Holmström avliden numera fr Skellefteå att Hans Wiggman var född i Stockholm 1694. Sandor Holmström nämnde till mig att det skall finnas noteringar i mönsterrullarna att Hans följde ngn officer upp en, anförvant, men att den avlidit före 1710....om det nu är något som man kan hitta förstås!  
 
För han borde ju vara saknad även för släktingar i Stockholms trakten. Det var ju långt eller längre att röra sig fr stad till stad då. Men om han var född utom äktenskapet så kanske någon ville bli av med honom. Så varför eller var kom han eller om möjligt utom äktenskapligt född.
 
 Men någon mer än jag borde ha letat efter honom på statsarkivet kungsklippan i Stockholm. Men svaret är fortfarande en gåta? Var kom han ifrån, varför Skellefteå och vad hade han för dolda släktingar i bagaget som ville att han skulle förbli däruppe. Dennes liv blev kort endast 35 år död 1728 alt 1729. Jag sökte på silversmeden Wiggman fr Kalmar men i det korta perspektivet så fanns han inte i denna släkt. Så!!