NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 februari, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 februari, 2007
Skrivet av: Håkan Widell skrivet 2001-10-22, 23:37
Hej! Tyvärr kan jag nog inte hjälpa Dig med Oskar Widell. Det finns flera släkter Widell (eller Widelius)och det tycks bl a som om flera personer har tagit sig namnet i slutet av 1800-talet. Två släkter Widell finns beskrivna i Svenska släktkalendern, den s k Ystadsläkten (1943), där namnet kan föras tillbaka till en klockare Widelius i slutet av 1600-talet (möjligen har namnet att göra med Vinslöv i Skåne), och den s k Marstrandsläkten (1918 och 1930), som kan föras tillbaka till en komminister Widell, född i Svedala i Skåne i början av 1700-talet. Det verkar även ha funnits andra äldre Widellsläkter och bl a har jag stött på namnet i Örebro och i Finland under 1700-talet, utan känt samband med nämnda släkter. Tyvärr kan jag inte finna någon Oskar i vare sig Ystad- eller Marstrandsläkten. Föreslår också att Du gör en sökning i Rötter på 'Widell', eftersom namnet tidigare diskuterats under andra rubriker, bl a Efterlysningar, Skåne: Widell. Är det någon annan som har uppgift om äldre Widellsläkter, vore det roligt att få höra!
Mvh! Håkan Widell