NULL Skriv ut sidan - Wiberg

Anbytarforum

Titel: Wiberg
Skrivet av: Brittmarie Källgren skrivet 2012-01-14, 23:36
Hej!
 Jag gör ett förtvivlat försök igen. Det gäller Anders Wiberg f 1778 -10-12. Jag har tytt hans yrke till snickare. Har följt honom i Svenstorp Holsby.Alseda Husqvarn Holsby Alseda ,Rösatorp Skede, Backstugan Nylund Flugeby,Vetlanda. I någon kyrkobok skriver prästen att han är född i Bexeda en annan skriver att han är född i Alseda och på ett tredje ställe är han född i Vetlanda,
Jag har letat i födelseböckerna från Vetlanda ,Aöseda Bäckseda ,Ökna ,Bäckaby runt 1770-1780 och hittar ingen Anders född på det angivna datumet. Har försökt luska i barnens faddersnamn och inte lyckats härleda någon som släkting till honom.Första gången han dyker upp med sin hustru Catharina Johansdotter (fader troligen ryttaren Johannes Österberg)och förstfödde son Gustaf f 1807-12-23 född  i Alseda(finns ej i Alseda födelse och dopbok) är mellan 1806 -1819 i Holsby (Holsby qvarn Svenstorp och Åckra)
Men hans födelseort är omöjlig att få fram för mig och likaså föräldrarna.Finns någon som möjligen har några uppgifter om denne mans härkomst?
MVH Brittmarie K