NULL Skriv ut sidan - Wetterling

Anbytarforum

Titel: Wetterling
Skrivet av: Eva Leksell skrivet 2001-03-06, 17:17
Släkten Wetterling från Vadstena finns med i Svenska släktkalendern, bland annat 1930. Där står att förste kände stamfadern var rådmannen i Vadstena Måns Eriksson, född omkring 1602, död 1637, gift 1633 med Anna Andersdotter, död 1696. Deras sonsöner antog namnet Wetterling efter sjön Vättern och från en av dem, Daniel Eriksson Wetterling, född 1671, död 1738, härstammar nu (dvs 1930) levande medlemmar av släkten. Inget mer om de äldsta leden.
 
I Svenska ättartal finns lite mer (7:313, 8:337, 460, 11:60, 14:93). Bland annat att Daniels far var Erik Månsson, handelsman i Vadstena, född 164(6). Men då kan han ju inte vara son till Måns Eriksson, död flera år innan. Eller så är årtalen fel.
 
Johan Wetterling, född 1709, död 1742 29/4, tillhörde den här släkten. Vad jag undrar är om han var son till Daniel, som jag misstänker. Båda var rådmän i Vadstena. Johan hade dessutom själv en son Daniel, född 1738, samma år som Daniel d ä dog.
 
Daniel Eriksson Wetterling var tydligen morfars morfar till Viktor Rydberg (se Kändisars anor). I mormonernas IGI och Ancestral File hittar man många Wetterling i Vadstena, men det är svårt att veta vad som är tillförlitligt. Vissa årtal verkar vara rena gissningar.
 
Jag har fler frågor men väntar med dem tills det visar sig om någon är intresserad.