NULL Skriv ut sidan - Westelius

Anbytarforum

Titel: Westelius
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2013-11-13, 16:44
Britt-Marie!
Du är alldeles fantastisk att hitta ledtrådar! Jag skall kolla detta!  
I besvikelsen att jag inte hittade Daniel Wistelius födelse och inte heller Anders B. och Ingrids vigde-notis så ägnade mig åt familjen Wetterström. Om man förutsätter att Johan W. och Anders W. är släkt, så spårade jag Anders Wetterströms hustru, Maria Svensdotter Norberg, till Vreta kloster (pga Disbyt) där hennes far var trädgårdsmästare på Stjärnorps säteri,Sven Larsson Norberg, och avled 1773 (Vreta kloster F:1 sid 426-427). Där står en alldeles utmärkt dödsruna med alla säterier han tjänstgjort på. Jag har varit sysselsatt med att räkna ut var har har gift sig (Ljung år 1731-11-02) och var hans barn är födda. I Brunneby hittade jag både Sven Norberg och hans maka Maria Johansdotter (Ljungström) och Anders Wetterström, f. 1736, och Maria Svensdotter (Norberg),f.1734,(Brunneby AI:1 sid 61). Nu vet vi när Anders Wetterström är född, men var? Nu vet vi att modern, Maria Norberg, var 42 är när sista barnet föds (Christna, f. 1776) och fadern var 40 år. De bor enligt mantalsskrivningen på Lagerlunda i Kärna till 1794. Men vart flyttar de? Jag hittade även en Johan Wetterström Brunneby AI:1 på sidan 119. När det gäller Johan W. så var inget födelse utmärkt. I Brunneby var de inte födda!
Så jag letar vidare både efter Wistelius och Wetterström...
Varmaste hälsningar
Inga