NULL Skriv ut sidan - Wessman

Anbytarforum

Titel: Wessman
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2012-08-30, 19:21
Hej Gunnarsson!
 
Enligt bouppteckningen efter Maria Wessman 1737 8/2 (Östra Göinge häradsrätts arkiv, vol. FIIa:4, bouppt. nr. 13) hade hon en bror Jacob Wessman, som var bruksskrivare, samt en syster som var gift med korpralen Petter Collin. Systern lyckas jag inte spåra, men brodern Jacob är väl utan tvekan identisk med den bokhållare Jacob Wessman vid Glasbruket i Perstorp, som gifter sig där 1741 19/10 med jungfrun Christina Beata Ståhle från Stora Henrikstorp. De stannar kvar i Perstorp, och Jacob avlider därstädes som direktör i Blekemåsa. Tyvärr är det en lucka i dödboken 1768-1782, men det finns en bevarad bouppteckning efter Jacob 1771 12/3 (Norra Åsbo häradsrätts arkiv, vol. FIIb:11, s. 509) som nämner hans många barn, samt att han inte hade några nära släktingar som kunde närvara å hans omyndiga barns vägnar.
 
Jag lyckas inte hitta ursprunget till dessa syskon Wessman; jag trodde först att de var barn till den monsieur Andreas Wessman på Araslöv som gifter sig 1713 28/4 i Färlöv med jungfrun Christina Schreil på samma ställe, men dessa anges vara borgare i Karlshamn när de får sonen Andreas Johannes där 1715 7/10. Det finns en bevarad bouppteckning efter denne borgare Andreas Wessman (Westman) 1740 (Karlshamns rådhusrätts och magistrats arkiv, vol. FIIa:22, s. 203), och där nämns mycket riktigt att de efterlämnade barnen Carl Henrik, Petter och Stina Sofia.
 
Jag såg förresten nu att din trumpetare Carl Gustaf Meijer väl utan tvekan är identisk med klockaren Carl Abrahams son, och som jag misstänkte, döpt efter faderns patronus, guvernören Carl Gustaf Skytte. De fem barnens namn nämns inte i bouppteckningen efter modern Maria Wessman 1737, men i slutet av bouppteckningen nämns att så wähl fadren som sohnen Carl Gustaf, mycket betackas, som sin dehl skiänckt, till de fyra små omyndige Barnen.  
 
Mvh, Markus