NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 januari, 2009
Skrivet av: Ann-Mari Dumanski skrivet 2007-09-11, 19:23
Hej Birgit,
 
Jag ser att jag skrivit att Cajsa Sina var född 1784, var jag fick det ifrån vet jag inte. Jag får skylla på att jag var jetlaggad. Jag har varit i Sverige hela sommaren (bland annat på Gotland) och kom till USA först för några dagar sedan.
 
Cajsa Stina (Catharina Christina) var född 8 april 1825 enligt mikrofilm A1:4, Hörsne med Bara, på Norrbys grund, sidan 143.
 
Där står även Jacob Lindberg född 15/5 1787 i Hörsne, död 5/12 1858 och hustru Maja-Stina (Christina) Persdotter född 1/4 1784.
 
Cajsa Stina gifte sig den 26/1 1855 med Lars Wilhelm Klintberg född 22/12 1823. Han var sjöman och arbetare, född i Gardungs, Stenkumla. Söner: 1) Oscar Vilhelm född i Hörsne 17/10 1856. Denne Oscar blev sjökapten i Slite säger familjehistorien. Han hade en son som hette Gunnar (alltså min farmors kusin) som var gotländsk fotograf och som illustrerat bland annat med bilder i turistföreningens skrifter har jag hört. Gunnar Klintbergs fotoarkiv är donerat till Landsarkivet i Visby.
 
2) Jacob Niclas Alfred Klintberg, möbelsnickare i Hörsne. Han finns omnämnd i boken Utanför Ringmuren, som du kanske hört talas om och som handlar om livet i Hörsne nedtecknat av en kvinna som jag just nu inte minns namnet på.
 
3) Victor och flyttade till Visby och arbetade på något som hette Folströms mekaniska verkstad (enligt pappa). Han var även fiolbyggare, något som han tydligen var skicklig på, enligt nekrolog i Gotlands Allehanda.
 
På Norrbys grund fanns på sidan 143 även arbetskarlen Niclas Lindberg som står som barn till Jacob Lindberg och hans hustru Greta Boberg (?). Denne Niclas var gift med husfrun Lena Greta Gahnström Bähl(?) föd den 21/1 1819. Är det någon av dina anor?
 
Jag blir inte klok på alla som heter Jacob Lindberg. Jag har inte kunnat räkna ut vem Jacob Lindberg gift med Greta Boberg är ännu. Har du en aning?
 
Jo, jag vet en sak till. När man på nätet läser om Båtsmanstorp i Hörsne så står Myrman, Styf och Spelare med. I köpehandlingar av min pappas barndomshem låter det som om detta också varit något slags båtmanstorp för länge sedan.När jag då läser om Myrman så står det en mening på rad fem som lyder 1787 fanns torpplats med en manbyggnad av sten på Norrbys grund. Jag undrar då om detta kan vara den Linsåkersbacke jag tjatar om. Vet någon något? Har du någon erfarenhet av genline via nätet? Verkar enklare än att beställa kort från mormonerna i Utah.  
 
Detta blev långt, men jag hoppas du får ut något av substans du kan ha glädje av.
 
Vänliga hälsningar
 
Ann-Mari (Dumanski)