NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 januari, 2009
Skrivet av: Ann-Mari Dumanski skrivet 2007-09-09, 00:25
Hej Birgit,
 
Tack för svar. Ja, Maria Christina Persdotter var min pappas morfars mormor. Du skriver att de gifte sig i Fole 1817 10 02. Enligt mina noteringar var det 1817 11 13, men jag kanske har fel. Jacob Lindberg skall vara född i Hörsne, efter vad jag har för mig. Maria Christina var inte född i Fole, utan så vitt jag vet, i Guldrupe.
 
Jag undrar fortfarande över hans första äktenskap. Jag undrar också över vart hans och Maria Christinas son, Jacob, tog vägen. Dog han? Han var ju sex år äldre än sin syster och man kunde ju tro att han skulle ta över gården efter föräldrarna.  
 
Det jag också undrar över är det här med kronohemman. Hur får man reda på vilka boställen i Hörsne som var kronohemman? Jag var hos min pappa i somras och läste då gamla köpehandlingar i samband med arvsskiften av stället i Hörsne där Cajsa Stina född 1784 var född och där även min pappas morfar, mor och han själv är födda. Postadressen till min farmor och farfar, när jag var liten, var Smiss, Hörsne, Gotlands Hässelby. Det minns jag. När man tittar i kyrkböckerna så står det att huset låg på Norrbys grund. Enligt min pappa var Smiss en bondgård och Norrbys en annan. Det blir så konstigt då när hans barndomshem kallas Smiss, eller Linsåkers backe enligt vad han minns som barn, men det hör i kyrkboken till Norrbys. Hur förklarar man detta? Var kanske Norrbys och Smiss och någon mer gård de ansvariga för att hålla ett kronohemman (då i det här fallet  min pappas barndomshem)? Linsåkers backe blev sedermera lossköpt av Cajsa-Stina och hennes man Wilhelm Klintberg. Vet någon något om detta?
 
Sedan undrar jag om du möjligen är besläktad med familjen Gahnström i Hörsne? När jag var barn förekom en Gustav Gahnström ofta i samtalen mellan min pappa och hans syskon. Denne Gustav hade en bror som var snickare, och själv var han traktens slaktare. När jag var liten brukade en halv gris köpas från Gustav Gahnström och den grisen brukade anlända med gotlandsbåten till Nynäshamn i god tid före julen.
 
Vänliga hälsningar
 
Ann-Mari Dumanski