NULL Skriv ut sidan - Wennersten

Anbytarforum

Titel: Wennersten
Skrivet av: Karin Petersson skrivet 2015-08-02, 11:52
Kenneth
Jag kan inte släppa diskussionerna kring Wennerstenarna runt södra Vänern. Har därför använt en del av min regniga semester till att rota i samtliga de källor som jag har tillgång till hemifrån. Tyvärr är oftast kyrkböckerna ganska bristfälliga, Tun har t.ex. bara födelseböcker från den period som vi diskuterar. Har kompletterat med mantalslängden och i nåt fall jordeböcker för att få en något bättre bild. Jag ska inte påstå att jag har fått ihop bilden helt men att det finns antingen ett nära släktband alternativ vänskapsband mellan de olika Wennerstensläkterna är tydligt.  
 
Återkommer till Nils Månsson vars son Erik Wennersten f 1724 i Tun senare är kronofogde i Vartofta fögderi.
 
Följer Nils Månsson till 1749 då han bor på Olofstorp i Tun. Därefter är han borta ur längderna. Enligt Tun db (AI:1) dör en Nils M på Trufve den 4 feb 1757. Hans föräldrar uppges vara Måns Larsson och Sigrid Månsdotter. Söker på Måns L i Tun (du nämner honom tidigare i diskussionen). Måns har följande barn:
Johan f 24/11 1689 Hovgården, dopvittne bl.a. Olof Andersson i Trägården
Erik f 2/7 1691 Hovgården, dopvittne bl.a. Olof Andersson i Trägården
Nils f 8/2 1693 Hovgården, dopvittne bl.a. Olof Andersson i Trägården
Erik f 12/3 1698 Hovgården,dopvittne bl.a. Olof i Trägården
 
Dessvärre hittar jag ingen Måns L på Hovgården i mantalslängden (ej heller i jordeboken). Dock på gården Ängesbo där han bor med hustru åtminstone från 1695. 1708 nämns Måns änka men hon är ersatt av Svens änka redan i 1709 års längd.1705 nämns en Lars i boken även om det är klurigt att förstå vad som menas; troligtvis en son.
 
Åter till Nils M. och hans barns dopvittnen: Äldsta sonen Magnus har bl.a. följande vittnen: Erik W, Magnus W och Sigrid Månsdotter. Erik W kan vara Erik f 1698 senare häradsskrivare och boende i Särestad. G1m Britta Andersdotter Rudberg, g2m Ingeborg Margareta Schlyter
Magnus W, kan vara den Magnus som 1731 dör i 33 år gammal i Händene som häradskrivare.  
Sigrid är då barnets farmor alt faster, en SM är gm Nils Hansson i Särestad vilken också är ett dopvittne för Nils dotter Magdalena.
 
Bland Erik Ws barns dopvittnen hittar jag bl.a. Margareta Frigell då gift med fältväbel Norrman. Margareta var ju tidigare gift med Olof W
 
Jag har läst mantalslängderna kors och tvärs. Tyvärr saknas ju en hel del information, bl.a. kring flyttar men har kunnat konstatera att Erik W i Särestad hade ett stort antal skrivarelärlingar bl.a. en Wennersten (min Erik W?). Själv bor han hos kronofogden Palm mellan 1723 och 1724 i Tun.
 
Så nu har vi länkar kors och tvärs mellan ett antal Wennerstenare. Men jag är bara något klokare... Har några frågor:
a. Vet du var och när Olof Wennersten dör?
b. Vem var Olof Andersson gift med ?
 
Jag har två alternativ idag:
1. Kopplingen till släkten W kommer via Nils Ms första hustru Margareta Eriksdotter. Teorin stärks av att dopvittnena för barnen i första äktenskapet kopplar starkt mot släkten Wennersten samt länsman Carlgren i Särestad.
2. Kopplingen till släkten W är via Måns Larsson alt hans hustru Sigrid. Vilket ligger nära din tes kring Olof A.  
 
Det som förvånar mig är hur (i mitt tycke) vanliga bönder kan få så många barn som är skriv och läskunniga och når dessa positioner i samhället när de själva står som åbor på frälsegods. Situationen med Måns Larsson är nåt liknande. Kanske är jag alltför fördomsfull men ärligt talar förstår jag inte vad som skiljer ut dessa familjer från alla andra. Förstår du?