NULL Skriv ut sidan - Wennersten

Anbytarforum

Titel: Wennersten
Skrivet av: Karin Petersson skrivet 2015-05-12, 20:54
Kenneth
 
Wennerstenarna i trakterna av Vänersborg under perioden 1650-1720 är intressanta. Mitt problem är idag att jag har samlat på mig en hel del namn men ändå inte lyckats att koppla ihop dem med de källor som jag har tillgång till. Kanske ska de inte kopplas ihop heller.
 
Jag tycker att dina teorier kring Anders Persson och hans ättlingar är intressanta. Har du andra källor än kyrkoböckerna?
 
Jag har följande personer i trakten som kopplar in med de namn som du nämner:
 
Per A. En Per A har en son Sven W länsman i Sundals h:d 1717-1732 gm Maria Blomberg.
Petter W. Köpman i Vborg död 1735 gm Elisabet Lagergren. Barnen Kristina, Anders, Anna Maria, Mattias. Mattias är rätt ovanligt så det är i intressant
Magnus W f 1698 d 33 år gammal i Händene. Häradsskrivare. g 1730 i Händene
Magnus Nilsson W f ca 1681 i Vborg. Smed. Far Nils Månsson.- Uppväxt i Karlstad D 1741 Västerås-Barkarö
 
Därutöver har vi bl.a. Sven W Skogsvaktare i V Tunhem Död 1735. Barnen: Brita, Olof, Anders, Peter, Kerstin, Marit  
 
Sen har vi Torbjörn W i Karlstad. Han är f omkr 1707 och kronobefallningsman i Mellansysslet. Men, en Torbjörn W är också dopvittne till häradskrivaren Erik W och I G Schlyters barn 1732. Torbjörn är ovanligt vid denna tid så finns det en koppling?
 
Det är många namn som far som nämns ovan men en sak har jag lagt märke till när jag forskat runt bland Wennerstenarna. Påfallande många har ämbeten som häradskrivare eller kronofogde. Kom namnet med yrket eller är de rätt och slätt släkt?