NULL Skriv ut sidan - Wennersten

Anbytarforum

Titel: Wennersten
Skrivet av: Karin Petersson skrivet 2015-05-10, 22:03
Hej Kenneth
 
Din fråga om Erik och Olofs barn har samma beröringskrets kan jag bara hålla med om. Likaså Den Erik som senare blir kronobefallningsman i Daretorp. Men jag har inte kunnat få ihop pusslet helt.
 
Erik W (kronobef Daretorp & häradskrivare Vartofta fögderi) föddes i Tun 17240120. Far Nils Månsson mor Margareta Eriksdotter. Paret har också barnen Magnus f 17220815 och Magdalena f 17251020. Alla födda på Kåtagården, Hagen, Tun. Jag vet inte så mycket om paret eftersom källorna är bristfälliga men av mantalslängderna att döma dör Margareta omkr 1728-1729. Nils levde före giftermålet som dräng på Hagen Tun. Det kan vara så att Nils sen gifter om sig med Karin Bengtsdotter, det verkar så om jag läser mantalslängderna rätt. Tyvärr har jag inte hittat någon bouppteckning efter paret.  
 
Syster Magdalena lever som piga hos Måns Nilsson (brodern Magnus?) och dennes familj 1767 i Häljstena Siggesgård Täng. Därifrån flyttar hon till Erik på Gärdegården i Valstad. Hon bor med brodern och denne familj som hushållerska  fram till 1775 då hon 50 år gammal gifter sig med Jean Fahlberg i Daretorp.
 
Bland Nils och Margaretas son Magnus dopvittnen nämns bl.a. Erik och Magnus Wennersten.
 
Eftersom Nils troligtvis kommer från Tun, funderar jag på om möjligtvis Margareta kan ha någon förbindelse med övriga Wennerstenare i trakten vid tiden. Eller är det så enkelt att Erik W tog sig namnet W när han kom upp sig i världen ? Tun ligger ju vid Vänern.
 
Daniel W i Vänersborg är en ny bekantskap. Har han några andra barn ?
 
Enligt Skaraborgs läns jordebok (GVa:43) för åren 1715-1719 så är Hagen under  
Kartagården länsmansboställe och separat upptaget i skattelängden från Kartagården som  
uppges tillhöra Barne härads kompani no 61 1/4 63 1/8 och 109 1/8.