NULL Skriv ut sidan - Wennersten

Anbytarforum

Titel: Wennersten
Skrivet av: Karin Petersson skrivet 2015-03-08, 20:47
Jag har som källa för familjen Wennersten (Anders och Margareta) använt mig av Sundholms anteckningar. Det är ju väldigt gamla anteckningar och ur ett källkritiskt perspektiv allt annat än bra. Som syskon till Per nämns Kristina g1718 m Anders Hedman (timmermärkare i Vborg) och Annika gm Jean Portenjer (handelsman i Vborg).
 
Sundholm kallar Margareta Eriksdotter Widhemius för Margareta Frigell et Vidhemius.  
 
Den länsman Wennersten som var gift med Margareta Frigell var Pers son Olof inte Erik som det ibland påstås. Erik W häradskrivare var gift två ggr 1. Brita Andersdotter Rudberg (d 1727 Särestad) g 2 m (1731 i Lidköping) Ingeborg Margareta Schlyter. Vem som var Eriks far vet jag inte.  
 
Jag tycker att dina teorier är intressanta. Då jag har en ana, Nils Månsson i Tun, som har en son som kallar sig Wennersten. Nils äldste son Magnus (Måns?) har som dopvittne en Erik W, häradskrivare. Nils var gm  en Margareta Eriksdotter.  
 
Det är ganska snurrigt med alla Wennersten i trakterna strax söder om Vänern runt år 1700. Troligtvis hänger flera av dem ihop på något sätt, men hur och sedan dessutom bevisa det?