NULL Skriv ut sidan - Wennerberg

Anbytarforum

Titel: Wennerberg
Skrivet av: Jan Lindroth skrivet 2002-07-09, 09:11
Under rubriken Klingstedt har bland annat  Klas Wennerberg haft en intressant diskussion angående familjen Wennerberg. Eftersom jag är intresserad av den senare familjen väljer jag att fortsätta diskussionen här.
 
Jag har nyligen börjat nysta i min moders anor och där har många Wennerbergare dykt upp:
Mffm Margareta Maria Wennerberg f. 1788 i Torekov, dotter till Edvard Benedikt Wennerberg f. 1719 i Torekov, lotsinspektör.
Mfmm Johanna Kristina Wennerberg f. 1790 i Förslöv, dotter till Hans Peter Wennerberg f. 1750 i Torekov, kyrkoherde. Denne är i sin tur son till ovanstående Edvard Benedikt.  
 
Min fundering är om även fmmm härstammar från Edvard Benedikt eller möjligen den gren som avhandlas i Svenska släktkalendern. Hon hette Petronella Gustava Wennerberg f. 1765 i (?), dotter till Sven Edvard Wennerberg f. (?), död 1809 i Båstad.
 
Jag undrar vidare om någon har lyckats komma vidare med Edvard Benedikts anor. I födelseboken (troligen en efterkonstruktion) står: Anno 1719 d 9 September är Herr Commisarie Wennerbergs Peder Edvard Benedickt Wennerberg född. Som jag tolkar det hela menas att Herr Commisarie Edvard Benedickt Wennerbergs fader hette Peder Wennerberg.  
 
Mvh Jan Lindroth