NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 juli, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 juli, 2010
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2010-07-17, 12:44
Hej
 
Det var för fint vid stranden igår! Men de oäkta barnen är mycket fascinerande, har nog aldrig sett en släkt med så många identifierbara oäkta barn runt om i landet. COW var ju en framgångsman på det han också - hur kunde han bli borgmästare med alla dessa barn? Var han gift tidigare så han inte kunde gifta sig med hushållerskan? Det bör finnas gott om protokoll från Skänninge att studera. (Han var en företrädare till min svärfars far!)
 
Anders Wejdling i Göteborg som ska vara född i Risinge har jag kollat tidigare. I kyrkböckerna står det för det mesta födelseort okänd. I Risinge finns han inte på det datumet. Han är far till den Albin Wejdling som omtalas i Filip Wijkstöms skrift, i slutorden. Jag misstänker dock att han är en Wejdling, men man ville inte erkänna sådan på den tiden. Ska kolla honom vidare.
 
I Örnbergs papper finns en oä dotter till Anna Greta Wejdling från Linköping, syster till Mikael Wejdling, COWs far. Denna dotter föds i Hagebyhöga mellan Motala och Skänninge. Anna Greta gifter sig senare i Linköping, men står innan dess som Madame, gav man den titeln till ogifta?
 
En ytterligare uppgift är att koppla Uddevalla-Wejdlings till den ursprungliga släkten, jag tror att de hör ihop.
 
Någon dag med dåligt väder får jag åka till Vadstena och se vad landsarkivet har att ge.
 
(Meddelandet ändrat av izla 2010-07-17 12:47)