NULL Skriv ut sidan - Wedin

Anbytarforum

Titel: Wedin
Skrivet av: Veronica Lindberg skrivet 2009-11-23, 18:31
Hej!  
Efter att Per Sundin svarat på min efterlysning från 15 mars 2009 av Olof Andersson Vedin, född omkring 1780, död 1852 i Harrsele, Vännäs fs, att Olof Andersson Vedin är född 1780 i Stöcke och är son till Anders Olofsson och Sara Olofsdotter så har jag hittat en familj i husförhörslängden för Umeå lfs 1778-1786 i Stöcke som passar in. Fadern Anders Olofsson är född 1739 och modern Sara Olofsdotter är född 1742. De har 8 barn däribland Olof som är född 1780. Omkring 1783 flyttar familjen till Lövånger/Burträsk och där blir det sedan stopp. Jag hittar en familj som nära på stämmer in på ovanstående familj i husförhörslängden 1780-1810 för Burträsk i Svarttjern och sedan i Mjödvattnet, men med den skillnaden att i denna familj anges det att Olof ska vara född 1783 och dör 1809 (om jag kan tyda rätt). Detta måste ju betyda att detta inte är rätt familj, men vart ska jag då hitta Anders Olofssons familj och sonen Olof Andersson Vedin? Olof Andersson Vedin dyker ju sedan upp i Överboda, Umeå lfs 1800 och är då gift med Lovisa Larsdotter Sjungare. Varifrån kommer han? Finns det någon som kan hjälpa mig. Jag har fullständigt kört fast och det är så frusterande. Många tack på förhand / Vänliga hälsningar Veronica Lindberg