NULL Skriv ut sidan - Waxmuth / Wachsmuth

Anbytarforum

Titel: Waxmuth / Wachsmuth
Skrivet av: Anna Carlsson skrivet 2013-12-23, 09:14
Jag skickade en förfrågan angående artilleristen Christian Waxmuth till Malmö Stadsarkiv och fick följande svar:
 
Tack för din förfrågan om Christian Waxmuth. Jag har sökt i domböckerna både för Magistraten och Rådhusrätten i Malmö och Kämnärsrätten i Malmö för tiden strax före hans avrättning, men har inte funnit någon anteckning om honom.
Att han avrättades i Malmö behöver inte betyda att han var dömd här. Det skulle också kunna vara så att han var dömd av en krigsrätt, med tanke på att han var artillerikarl och hans offer var soldat. I så fall borde handlingar finnas på Krigsarkivet i Stockholm. Om domen kunnat överklagas kan det kanske också finnas uppgifter i Göta hovrätts arkiv på landsarkivet i Vadstena.
 
Källor: Rådhusrätten i Malmö Domböcker A1AA:111 och 112, Kämnärsrätten i Malmö Domböcker A1A:41
 
Nästa steg torde alltså vara att kontrollera om det finns information om Christian Waxmuth på Krigsarkivet i Stockholm.  
Om man har tur kan det finns uppgifter om hans föräldrar där eftersom han härledde ifrån sin sidwördnad och wrånghet emot sina föräldrar all sin påföljande olycka.  
Är det någon som har tillgång till Krigsarkivet som kan kolla (själv är jag ytterst sällan i Stockholm)?
 
MVH
 
Anna
 
(Meddelandet ändrat av AnnaC 2013-12-23 10:59)