NULL Skriv ut sidan - Waxmuth / Wachsmuth

Anbytarforum

Titel: Waxmuth / Wachsmuth
Skrivet av: Irmeli Grunau skrivet 2012-01-20, 14:28
HUGENOTTER von Wachsmuth (de Waxmouth) von? de?
Släktanor i Sverige????
 
Jag har några uppgifter om von Wachsmuth / de Waxmouth. Dessa mina Wachsmuth var hugenotter. Frun hade flicknamn Berg och det låter mycket svenskt. Deras dotter gifte sig med en man från en annan hugenottsläkt, en gren som har varit manlig hela tiden och om vilkas medlemmar finns ganska nogranna uppgifter sedan året 1764, alltså redan före den Franska Revolutionen. Uppgifterna dessförinnan och even något därefter skall finnas i något register i Mellaneuropa och jag letar efter dem (svårt för mig). Men kontakten mellan registren i Europa har naturligtvis brutits då dessa människor flyttade till St. Petersburg i Ryssland någon gång i början eller senast i mitten på 1800-talet efter att ha bott både i Preussen/Tyskland området och i Estland. Men dessa är ju uppgifter om den släkt dit en Wachsmuth-dotter gifte sig och inte om släkten Wachsmuth närmare. Det är ganska fint att mannens släkt har skrivit ens så här mycket om kvinnans släk. Det måste ha varit viktigt för dem! De med bläck handskrivna dokument, som släkten har skrivit har rubriken Stammtafel der Familie och där finns inga skrivfel.  
 
En sådan här sida: http://www.houseofnames.com/wachsmuth-family-crest (http://www.houseofnames.com/wachsmuth-family-crest), (hur pålitlig den nu skulle kunna vara), ger att namnet Wachsmuth i olika former hade kunnat vara ganska vanlig i Tyskland och fått olika former och att denna tyska form skulle likna nederländskan. Ditåt flydde ju många hugenotter. Mina Wachsmuth är alltså hugenotter och hugenotter fanns i Frankrike och de flydde ut ur Frankrike och blev kanske de första som kallades refugees. De skulle alltså väl inte vara tyskspråkiga från början. Skulle det nu inte kunna gå att spåra den lilla grupp hugenottpersoner som kom till Sverige (ett par hundra personer sägs det i Wikipedia) och om dessa tillhörde dem? Men var och hur? Det finns något Hugenotcentrum någonstans i Europa, men det verkar inte finnas några spår om dessa mina hugenotter. Kanske har jag inte kunnat söka information på rätt sätt heller och man borde anlita professionella (forskare) som kunde gå in i arkiven och hade tillgång till dem.
 
Jag har uppgifter om dessa Wachsmuth-personer först från Estland dit de har flyttat vid något tillfälle från Sverige. Bredvid uppgiften jag har står på tyska Urahnen aus Schweden och some ett yrke står Staatsrevisor. Sonen är sedan Staatsbeamter in St. Petersburg och Offizier im Rüssisch-Türkischen Kriege 1877, Kavalier der rüss. Ordens: Stanislau? III, gestorben in St. Petersburg, war verheiratet. Åren de har flyttat från Sverige till Estland eller från Estland till Ryssland syns inte då enbart sådana datum finns angivna som födelse, död och giftermål samt platser till dessa. Allt detta finns angivet för varje person i detta släktträd!  
 
Dessa Wachsmuth hade alltså flyttat från Sverige till Estland för någon anledning. Vad kan det ha varit? Livland och Kurland, Estonia, ser ut att ha tillhört Ryssland sedan 1795. Sedan har de flyttat vid någon tidpunkt därifrån till St. Petersburg där de bodde tills den Ryska Revolutionen 1917. Jag vet inte riktigt vad hände med dem sedan och hur många dessa släktingar med namnet Wachsmuth var. Men jag har några brev som låter förstå att man har sökt någon via Röda Korset och brevet från Röda Korset är daterat 1948. Där har man skrivit namnet de Waxmouth och det skrivs att man har sett den sökta personen senast på någon tågresa mellan Tientsin und Schanghai.
 
Dessa människor har hela tiden tillhört någon tysk kyrka och jag undrar om inte det skulle kunna gå att hitta uppgifter om Wachsmuth i tyska kyrkor där man skulle tycka att de har vetat om någon har varit hugenot eller något annat. Lutheraner har inte varit samma sak som att vara hugenott. Tyskspråkiga människor har det vimlat om i alla våra trakter från Sverige och Estland enda till St. Petersburg. Men hugenotterna var fransmän så om de var tysktalande så bör de ha bytt språk vid något tillfälle eller sedan kunde de flera språk. I Ryssland pratade dessa familjer åtminstone tyska, franska och ryska. Om den här familjen har bott även i Sverige så har kanske inte de svensktalande kretsarna i St. Petersburg varit helt främmande.
   
Varifrån kommer denna von / de som verkar sitta segt i deras namn även om de har flyttat till Ryssland där adeln inte använde sådana. I det andra hugenottnamnet har riktigt detta de översatts till von när namnet började användas i mer tysk form. Det är p g a detta som jag har nu hamnat på denna sida, eftersom jag började leta i svensk adelskalender och dylika ställen när jag såg att von Wachsmuth hade några anor i Sverige också.
 
Var det kanske enstaka personer som var hugenotter eller hela familjer? En dumm fråga men det är ju skillnad om en hel familj eller någon ensam person (förmodligen man) lämnade Frankrike i tider av religionskrig i landet. Om det var hela familjer då kan det ju finnas flera grenar av samma familj i Sverige som alltså bär samma namn.
 
Kanske borde man kolla Baltisk adel också! Men om dessa var från Frankrike så är det inte säkert att de finns där heller. Om jag har förstått rätt så räckte det inte att släkten var upptagen i någon adelskalender eller dylikt, utan man skulle på något sätt bevaka sitt namn där. Och kanske har det kostat pengar också. Under mitt liv har jag lärt mig att det kan även vara farligt för vissa personer att stå i sådana kalendrar och visa att man existerar överhuvudtaget. Vill det inte säga att man i praktiken låter bli att intressere sig för sådana där uppgifter om sin familj och säg själv? Den man som jag känner till som familjens urfader här, ser inte ut att ha lämnat landet tidigare än i tider av den Franska Revolutionen och detta gör mig något fundersam. Jag har hört att mannen blev inbjuden till Tyskland och togs in i den tyska adeln (av vem, till vilken plats och till vilka kalendrar?). När hans släkt mer än 100 år senare hade flytt St.Petersburg p g a den Ryska Revolutionen tillbaka till Tysklands område, frågade Hitler dem, att vilka är ni - är ni kanske judar? (Då levande personer hade en mor vars flicknamn var alltså von Wachsmuth och mormors Berg.) Då gick någon in i någon Mellaneuropeisk adelsregister och fann, att denna släkt hade en rak manlig linje till Frankrike. Men de hade inga pengar att lösa ut de här uppgifterna från de där registern, så nu finns det bara en anteckning om allt detta i ett brev från Tyskland på tyska. Det var svårt för Ryska emigranter att klara sig någonstans efter revolutionen. Deras egendom och pengar hade exproprierats redan i tider av den Ryska revolutionen. Och sedan kom även II Världskriget. Även om många som bodde i närområden tänkte flytta tillbaka när landet skulle ha blivit fri från kommunismen så hände detta inte och den tillfälliga tillvaron blev överallt permanent.  
 
Det finns så många konstiga saker som man inte får tala eller fråga om heller, att jag tror att en ovisshet skapar mera frågor och spekulationer än det att man skulle få veta hur saker och ting verkligen var. Men på det mesta kommer man aldrig att få några svar på. Sådana saker sätter nog också fantasin i gång och man borde skriva vilda romaner där man kunde låta fantasin rida och man kunde hitta på saker utan att någon börjar undra och i dagens läge kanske även ifrågasätta om man är helt frisk i huvudet och det börjar sättas kanske även diagnoser på det hela!!! Det är ju bara så att människor med en sådan här bakgrund träffar man inte riktigt någonstans. I Sverige finns det idag ännu fler ättlingar till alla möjliga kungliga varianter, men inte här! Här skall man bara vara en self-made-man och en working-class-hero utan några mera ovanliga rötter.  
 
Låt mig nu ställa en helt dumm fråga: Kan det kanske ha funnits fransmän - hugenotter av väldigt hög social status (jag vill inte ens nämna något närmare) - som helt enkelt inte lät sig registreras och uppföljas någonstans, utan som klarade sig bäst de kunde utan sådana skriftliga uppgifter och kontaktnät någonstans? Om det helt enkelt räckte till dem att de själva visste, vilka de var och någon krets nära till dem visste det också?
 
Frågade man dessa människor från St.Petersburg (emigranter) till vilket samhällsskikt de skulle placera sig så skulle svaret bli - utan någon funderingsminut ens - att till det högsta (och detta även när de har blivit urfattiga)! Och det lär ha funnits något vapen / sköldemärke, men om man ber dem beskriva det så säger de bara att där fanns Fleur-de-lis (jag kan ingen franska så jag vet inte hur detta skulle skrivas), men mer sägs inte!  
 
Dessa Wachsmuth har alltså flyttat ut ur Sverige i tider då Bernadotte-släkten blev kung där. Fanns det något i de tider som har kunnat få någon att lämna landet eller var det kanske några svenska uppgifter man skulle sköta och ta hand om i Estland? Vad kan tänkas vara orsaken till denna flytting? Man borde kanske känna till historien bättre liksom geografin under tiden man pratar om. Det ser ut som t ex Livland och Kurland kom att tillhöra Ryssland 1795 och om man då flyttade till St. Petersburg så flyttade man väl inom samma rike där man redan var bosatt.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Huguenot (http://en.wikipedia.org/wiki/Huguenot)
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hugenotter#Hugenotter_i_Sverige
 
http://www.houseofnames.com/wachsmuth-family-crest (http://www.houseofnames.com/wachsmuth-family-crest)