NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 oktober, 2011
Skrivet av: Hans Kihlström skrivet 2011-02-06, 14:27
Hej Leif,
 
Detta var mycket intressant för mig eftersom mitt intresse för Warlinds handlar om frågan: är Sven och Gustaf bröder till Ellika Warlind och alltså söner till Gustaf Månsson Warlind på Aspberg.
 
Nu säger du att det är så. Och därmed skulle en av mina olösta frågor vara ur världen. Men det skulle också vara intressant att veta hur du kommit fram till detta.
 
Din uppgift att Swen Warlind erlagt pengar till kyrkan 1714 kan jag inte hitta i Segerstads kyrkoräkenskaper - var står det det? (Däremot har jag på några ställen funnit Gustav Månsson på Aspberg).
 
Swen Warlind var enl Närke- Värmlands regementes historia löjtnant vid 23 års ålder.Det var nog inte så ovanligt i dessa tider då mängder av officerare gick åt i krig.Om man skall vara lite petig hette Hielmstierna Finderus innan han blev adlad.
 
Fältväbeln Gråberg som du nämner var morbror till guldsmeden Garl Gustav Torsell i Gillberga som var gift med Ellika Warlinds sondotter Lena Maria Arén. Om då Gustaf Warlind var bror till Ellika så blir han intressant för mig.
 
Mvh
 
Hans Kihlström