NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 oktober, 2011
Skrivet av: Hans Kihlström skrivet 2011-02-05, 10:11
Gunilla
 
En av mina anor är Ellika Warlind f 1680 och gift med komministern Svens Arén i Gillberga och efter hans död med efterträdaren  Johannes Hedström. Ellika hade 3 systrar. Två av dem blev prästfruar och den tredje gift med en kronolänsman. De kom från Aspberg i Segerstad där fadern, Gustav Månsson Warlind, var arrendator åt överste Sparfvenfeldt. Det förefaller som det är Gustav som tagit namnet Warlind. Han står i mantalslängderna inte som Warlind utan bara som Månsson. Familjen måste ha stått någorlunda högt på den sociala rangskalan som fått fyra döttrar bortgifta på detta sätt. Men söner då? Fanns det inga eller kan de två officerarna vi d Närke Värmlands regemente, löjtnanten Sven och fältväbeln Gustaf  M Warlind, också höra till barnaskaran? Åldern är den rätta ,     Sven född 1695 och Gustaf alltså 1698.  Johan Warlind, målaren, som dekorerat bl a Ekshärads kyrka, var väl Svens son. Gustaf Månsson Warlind tycks  i vart fall stått kyrkan nära.  Han skänkte 1702 en ljuskrona till kyrkan. En änglafigur i trä med fyra ljusarmar. Gustav gick ur tiden 1719.
 
Jag har i mina fåfänga försök att bevisa eller motbevisa antagandet att systrarna Warlind också är systrar till officerna ocks funnit en Anders Månson Warlind (Dombok Näs härad 1712 Rannsakn.prot höst par. 1) och Gustaf Warlind, befallningsman (dito ransak.prot vår 1711 par 5). Ibland har jag sett namnet Warlind skrivas Warling el Varlind.
 
Kanske kan detta ge dig några ledtrådar.
 
Hans Kihlström