NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 oktober, 2011
Skrivet av: Gunilla Jonsson skrivet 2011-02-04, 19:37
Ja,Leif det var märkligt att Petter Bråtenberg/Norstedt/Leerfelt, dog 1739, och han hade väl tur på sätt och vis, att han slapp följa med till Finland.
Det tokiga är att prästerna är så knapphändiga med information, det skulle vara intressant vad han dog av, men det står inget i DB, Kristinehamn (S).
 
Det märks att Du har stor historisk kunskap!
 
Håller på att forska på min MM sida bakåt och har nu funnit: Fältväbeln(G.M)Gustaf Magnus Varlind, född 1699, okänt var.
D 1772-03-30, Frykerud (S), i en ålder av 70 år, men åldern stämmer ju som vanligt inte mellan HFL och DB.
Han fanns i MTL för Frykerud år 1725.
Gustav Magnus Varlind/Warlind var gift med Sara Kristina von Kiessel, född 1733-08-15,Sunne.
D 1763-04-05,Västra Glänne, Frykerud(S). Hon blev knappt 30 år gammal.
Sara Christina von Kiessels far var Magnus von Kiessel, som först var cornett år 1728, då han befann sig i Sunne(S). Magnus von Kiessel, var född 1703. Han gifte sig 1728-06-26, i Sunne. Han blev på 1730- talet Regementkvartermästare. Vigd med Sara Beata Vigelia, född 1709-08-18, Sunne(S).  
D 1776-10-27, Sunne (S).
I Sara Beata Vigelias bakgrund,där finner jag mest präster och präster.
 
Angående fältväbeln Gustaf Magnus Varlind, var det hans ena son, som jag fastnade på, som hette Magnus Adolph Gustavsson Varlind, född 1761-04-05, Frykerud. Men min uppgift på det jag hade forskat fram ,så stod det i kyrkboken Magnus Gustaf:son Warling, född 1761, Nor. Men där finns inga Warlingar, har gått igenom flera hundra BOU där.
 
Gustaf Magnus Varlind har flera barn, men de kallas omväxlande för Magnusson och Gustafsson, det är mindre av dem som kallar sig Varling. Undrar om Varling, är ett soldatnamn?
 
Så det kan vara klurigt att få fram sina anor.
 
Det skulle vara intressant att få fram mer om fältväbeln Gustaf Magnus Varlind. Sonen Magnus , blev hattmakare i Kristinehamn, och sen till Sunne(S).
 
Med vänlig hälsning Gunilla Jonsson.
 
(Detta inlägg är flyttat hit och delvis ett svar på . /Moderator Källor)