NULL Skriv ut sidan - Wallenius

Anbytarforum

Titel: Wallenius
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-03-23, 21:40
Jag tror att jag har lyckats hitta Catharina Sanmans ursprung, och som du säger bör namnet vara Sandman (Sanman, som jag också läser det i födelseboken 1779, är nog bara en dialektal variant). Nu lämnar vi ju egentligen släktnamnet Wallenius, men det blir bara en kort avstickare så jag hoppas att det är ursäktat.
 
Jo, precis som i fallet med Wallenius undersökte jag bouppteckningsregistret för Hasslerörs häradsrätt, och där fanns en enda familj Sandman; lämpligt nog i just Fredsberg. År 1797 16/1 upprättas en bouppteckning efter kyrkoväktaren Olof Sandman i Fredsberg på dess lilla efterlämnade qwarlåtenskap (Hasslerörs häradsrätt FII:15, s. 285). Varken änkans eller arvingarnas namn omnämns, däremot står det att Olof njutit allmosehjälp från socknen tillsammans med dess förut aflidna hustru. Bouppteckningen undertecknas av en Greta Olofsdotter, men frågan är vem hon är (se nedan), en utestående skuld till dottren Greta upptas dock i boet. Kyrkoväktaren Olof Sandman i avlider enligt dödboken 1796 12/12 i Fredsberg av Kåf i bröstet, 78 år gammal (alltså född ca 1718).
 
Jag föreställde mig att Catharina Sandman bör vara född på 1750-talet, så jag kikade i Fredsbergs födelsebok under det årtiondet. Det visar sig att det faktiskt föddes en Catharina Sandman i Fredsberg, 1751 26/4, som dotter av soldaten för Klubbetorp, Olof Sandman och hans hustru Karin Matthesdotter. Efternamnet anges dock i födelseboken 1751 vara Sandberg, men detta är felaktigt och ska vara Sandman, så kallas nämligen Olof när han och Karin får barnen Maria (född 1755 19/6) och Greta (född 1757 23/9) i Fredsberg. Maria Sandman har tidigare diskuterats på Anbytarforum under , och dottern Greta är väl identisk med den Greta Olofsdotter som undertecknar bouppteckningen 1797, fadern har antagligen bott hos henne vid sin död. Jag vet inte om det är möjligt att följa upp denna familj Sandman, men den känns som en intressant kandidat.
 
För att återgå till Wallenius finns en vigsel i Fredsberg 1779 27/12 mellan Barnaläraren And. Wallenius, 46 år gammal, och Kirstin Svensdotter i Mårby, 52 år. Detta måste ju vara den familj du hittade i Kommunion/nattv.-längden 1785-90.