NULL Skriv ut sidan - Wallenius

Anbytarforum

Titel: Wallenius
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-03-22, 13:19
Bra jobbat Susanne!  
 
Visst är det Anders Wallenius från Ekan i Berga som hamnar i Längbro; han gifter sig i Berga 1801 18/1, före detta LandsCacellisten [!] Änk.man Anders Wallenius i Nohlg. Hasslerör [född 1746]. Pigan Catharina Carlsdtr. Carlberg i Torstorp [född 1774]. Jag läser det också som att de flyttar till Hofstad, detta bör vara församlingen Hovsta i Örebro län.
 
När Anders gifter sig första gången 1781 kallas han ju Anders Matthss: Wallenius, så jag misstänkte att han varit född bondson till en fader Matts / Mattias och antagligen tagit namnet Wallenius av en ort som börjar på Wall-. När vi nu fått veta att han var född i Längbro kikade jag i födelseboken 1746, och där föddes faktiskt en enda Anders det året (Ånsta-Längbro). Han var född 1746 12/8, och var son till Mattias Jacobsson i Walby och hustrun Karin Andersdotter. Att en bondson blir landskanslist hör nog inte till vanligheten, så jag misstänker att han haft möjlighet att studera. Han finns dock inte inskriven vid Lunds universitet, så kanske han i så fall studerat i Uppsala?
 
Mvh, Markus