NULL Skriv ut sidan - Wallenius

Anbytarforum

Titel: Wallenius
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-03-22, 00:30
Hej igen Susanne!
 
Så lustigt, jag hänvisade dig ju till denna rubrik från avdelningen Yrken i hopp om att någon kanske visste mer om landskontoristen Wallenius - men jag misstänker att jag själv har hittat svaret åt dig.  
 
Jo, eftersom Fredsberg ligger i Hasslerörs härad började jag leta bland detta härads bouppteckningar. Där fanns det faktiskt bevarade bouppteckningshandlingar efter en enda familj Wallenius, nämligen f. d. vice kronolänsmannen, sedermera sekreteraren Anders Wallenius och hans hustru Ingeborg Larsdotter Hjerpe. Dessa bodde på gården Ekan i Berga socken, Hasslerörs härad, Skaraborgs län. Kronolänsman är ett yrke som ingår under den s. k. landsstaten, där även landskontorets personal finns, så han lät mycket intressant.
 
I Hasslerörs häradsrätt FII:12 finns handlingar om en boskillnad mellan makarna Wallenius 1785 (sidorna 795, 803 och 809). Tydligen är det hustrun Ingeborg som väckt frågan om boskillnad, det tycks röra sig om någon konkurs. De har dock inte skilt sig eller separerat. Enligt registret ska det finnas en bouppteckning efter Wallenius' hustru Ingeborg Hjerpe i samma häradsrätt, 1799:31 B16, men någon sådan volym lyckas jag inte hitta.
 
Nåväl, jag gick till husförhörslängderna för Berga församling. På Ekan i Berga bodde åren 1769-1777 en Jon Gröndal med hustru Ingeborg (Berga AI:1, s. 80), åren 1778-81 bodde där hustrun Ingeborg (född 1731), och in till gården flyttar H. Wallenius (Berga AI:1, s. 30). Åren 1789-91 ser man att herr Wallenius (född 1746) har gift sig med Ingeborg Hjerpe (född 1731). Eftersom herr Wallenius inflyttade till gården Ekan mellan åren 1778-81 kikade jag i Berga vigselbok under de åren (som ingår i moderförsamlingen Hassle, Hassle kyrkobok C:2, s. 391).  
 
Där hittar man mycket riktigt en vigsel 1781 31/1, och här har vi den mest spännande uppgiften: brudparet är Lands-Cancellisten Herr Anders Matthss: Wallenius, född 1746, och Änke-Inspectorskan Mad: Ingeborg Hjerpe, född 1731. Nu stämmer det ju inte riktigt med landskanslist, han borde ju vara landskontorist, men båda dessa befattningar ingår under landsstaten så jag skulle gissa att detta är rätt gubbe, alltså Johan Hjelms far. Kanske prästen bara blandade ihop titlarna, eller också hade han faktiskt bytt tjänst under åren 1779-81. Det passar ju också perfekt att denne Anders Wallenius inte var gift om han fick ett oäkta barn 1779, hor hade varit en riktigt skandal, utan gifte sig några år senare.
 
Herr Anders Wallenius och hans hustru Ingeborg bor kvar på Ekan i Berga tills hustrun avlider där av lungsot 1799 5/10, Secreter Andreas Wallenii hustru i Ekan Ingeborg Hjerpe, begravd 13/10. Anders finns skriven på gården åren 1797-1800 (Berga AI:1, s. 36), utan någon anmärkning. I efterföljande längd för åren 1800-1805 (Berga AI:2, s. 47) bor dock en Peter Jonsson med familj på Ekan. Jag hittar alltså inga spår efter herr Wallenius efter 1800.
 
Mvh, Markus